Six Sigma er ikke bare et nytt begrep for Total kvalitetsledelse (TKL). De har mange likheter og kompatible i mange forretningsmiljøer. TKL har brakt store forbedringer og verdi til mange bedrifter. Six Sigma kan gjøre mer.
TKL er utvikling, distribusjon og vedlikehold av systemer som er knyttet til kvalitet-produserende forretningsprosesser. TKL er en strategisk tilnærming som fokuserer på å oppmuntre en kontinuerlig strøm av trinnvis kvalitetsforbedringer. Det oppmuntrer til etablering av en kultur for samarbeid mellom ulike avdelinger i organisasjonen. TKL er hovedsakelig en kulturelle initiativ og en stil av ledelse mot økt kvalitet.
Six Sigma er ikke bare en annen kvalitet initiativ eller program for forbedring av prosessen. Det er mer enn det fordi det er en robust kontinuerlig forbedring strategi og prosess som inkluderer kulturelle metoder som de ulike TKL-tilnærmingene. Six Sigma er utfyllende til TKL-initiativer som ISO 9000 registrering, som er hovedsakelig fremgangsmåter for; Total kvalitetsledelse (TKL), som er hovedsakelig kulturelle, og statistisk prosess kontroll (SPC), som er først og fremst statistiske behandle kontroll overvåking. Alle disse initiativene forsøke å forbedre kvalitetsnivåer, men vanligvis nå platå. Six Sigma-tilnærming går til neste nivå.
Six Sigma er ikke om kvalitet i streng tradisjonell forstand. Kvalitet, definert tradisjonelt som conformance til interne krav, er ikke fokus på Six Sigma. Six Sigma fokuserer på å forbedre kvaliteten av å hjelpe organisasjoner er sant, og produsere produkter og tjenester bedre, raskere og billigere. Imidlertid oppnår det som ved å redusere avfall. I tradisjonelle begrepene, Six Sigma fokuserer på defekt forebygging, sykle tid reduksjon og kostnadsbesparelser. Six Sigma er om å hjelpe organisasjonen tjene mer penger. I motsetning til kostnadsreduserende programmer som reduserer verdien og kvalitet, Six Sigma identifiserer og fjerner kostnadene som gir ingen verdi til kunder: kostnadene som påløper på grunn av avfall.
Fokus for TKL-initiativer er forskjellig fra fokus på Six Sigma-programmer. En, TKL programmer fokus på forbedring i individuelle operasjoner med forskjellige prosesser. Seks Sigma fokuserer på å lage forbedringer i alle operasjoner i en prosess. To, Six Sigma innebærer dedikert, full-time ressurser, "svarte belter" -versus TKL, som er vanligvis en deltid aktivitet av ikke-dedikert ledere.
Bredden og dybden og presisjonen for Six Sigma og TKL også forskjellig. Six Sigma har et veldefinert prosjektet charter som beskriver omfanget av et prosjekt, økonomiske mål, forventede fordeler, milepæler, etc. Den er basert på harde økonomiske data og sparing. I TKL gå organisasjoner inn i et prosjekt uten fullt å vite hva de finansielle gevinstene kan være. Six Sigma har en solid kontroll fase (DMAIC-Definer-mål-analysere-forbedre-Control) som gjør målene, identifiserer bestemte problemer og gir konkrete løsninger som kan måles.
Hvordan ellers er Six Sigma annerledes? Six Sigma er:
* Faktabasert og data drevet
* Resultatorientert, å gi kvantifiserbare og målbare bunnlinjen resultater
* En leder-sponset top-down tilnærming
* Knyttet til strategi
* Tenke på kundekrav
* Gjelder alle forretningsprosesser - administrative, salg, markedsføring, R & D, etc.
Six Sigma er en robust kontinuerlig forbedring strategi og prosess som inkluderer kulturelle metoder for eksempel Total kvalitetsledelse (TKL), prosessen kontroll strategier som statistisk prosess kontroll (SPC) og andre viktige statistiske verktøy. Det finnes seks Sigma verktøy og teknikker i total kvalitetsledelse. Six Sigma er anvendelsen av verktøyene på valgte viktige prosjekter på riktig tidspunkt. Seks Sigma verktøy og teknikker som alle er funnet i TKL. Når gjort riktig, blir Six Sigma en vei mot organisasjonen og kulturelle utvikling. Likevel, det er mer enn et sett med verktøy! Six Sigma er strategiske og systematisk bruk av verktøyene på målrettet viktige prosjekter på riktig tidspunkt. Fordi Six Sigma inkorporerer TKL, men går utover det, vil det overleve TKL.
No comments:
Post a Comment