November 2004 utgivelsen av Health and Safety Executive nye administrasjonsstandarder for arbeidsrelatert stress har fokusert hodet av mange organisasjoner på denne stadig mer alvorlige arbeidsplassen faren. Men hva er forskjellene mellom press og stress? Hva er avslørende tegn og symptomer? Hva er den gjeldende juridiske stillingen? Og hvilken rolle bør ledere spille i å hjelpe å bekjempe arbeidsrelatert stress?
Press eller stress?
Mange folk er forvirret om hva stress er, og spesielt forskjellen mellom press og stress:
• Trykk er stimulering og utfordring som vi trenger for å oppnå trivsel og selvfølelse.
• Stress er en reaksjon på fortsatte overdrevent press eller ansvar når vi føler utilstrekkelig og ute av stand til å takle.
Helt siden forhistorisk tid, har 'stressrespons' vært en mekanisme som kroppen vår har brukt til å hjelpe oss med å håndtere fare. Så snart vi er klar over at noe truer oss, sender våre hjernen meldinger til våre nervesystemet å enten få klar til å stå og slåss, eller løpe vekk. Dessverre, mens i steinalderen ganger vi ville vanligvis ha tid å komme seg fra liv eller død møter som utløste svaret, i den moderne verden vi er konfrontert med en kontinuerlig strøm av stressfaktorer som kroppen vår oppfatter som trusler, og reagerer på tilsvarende.
I dag, kunne disse inkluderer økonomisk press, frykt for redundans, overarbeid, fristen presset eller en viktig forretningspresentasjon. Konstant, pågående presset som følge av disse stressfaktorer er annerledes enn de mer umiddelbare farene som våre stressrespons ble utformet for å takle. Og det er på punktet der våre kropper ikke kan gjenopprette fra disse belastningene som vi kan begynne å oppleve stress.
Omfanget av problemet
Ifølge de siste tallene fra HMS:
• omtrent en halv million mennesker i Storbritannia oppleve arbeidsrelatert stress på et nivå som de tror er å gjøre dem syke
• opp til 5 millioner mennesker i Storbritannia stresser "veldig" eller "svært" av deres arbeid
• arbeidsrelatert stress koster samfunnet om £3.7 milliarder hvert år (1995/6 priser)
Telltale tegn og symptomer
Avhengig av enkelt, kan stress manifestere seg på mange forskjellige måter. Tabellen gir et sammendrag noen av de vanligste fysiske, psykologiske og atferdsmessige reaksjonene.
Typiske stressreaksjoner
Fysisk psykologiske atferdsmessige
Hjertebank, bevissthet om hjerte banket, brystsmerter, humør svinger mottakelighet for ulykker
Diaré, forstoppelse, flatulens, panikkanfall, endringer i spisevaner
Fordøyelsesbesvær, sykelige tanker, økt røyking
Tap av libido, lav selvfølelse, rastløshet, hyperaktivitet, fot trykke
Muskelspenninger, irritabilitet, over-avhengighet på narkotika og/eller alkohol
Menstrual problemer, følelsen av hjelpeløshet, endringer i søvnmønster
Tretthet, utålmodighet, ut av karakter atferd
Åndenød, angst, frivillig tilbaketrekking fra støttende relasjoner
Svette, gråt, respekt for personlig utseende
Tetthet i brystet, kynisme, tap av tillit
Huden og hodebunnen irritasjon, eczema og psoriasis uttak i dagdrømmer mutt holdning økt mottakelighet for allergi Intrusive tanker eller bilder Clenched fists hyppig forkjølelse, influensa eller andre infeksjoner mareritt Obsessive atferd rask vekt gevinst eller tap suicidale følelser økt fravær fra arbeid ryggsmerter, nakke smerter Paranoid tenker aggressivitet migrene og spenning hodepine skyld dårlig tid ledelse
Gjeldende juridiske posisjon
I tillegg fungerer som en unødvendig belastning på økonomien, er stress på arbeidsplassen også gjenstand for økende regjeringen lover:
• Seksjon 2 av helse og sikkerhet ved arbeid osv Act (1974) legger ut bred prinsipper for arbeidsgivers plikt til omsorg å sikre, så langt som mulig, helse (inkludert psykisk helse), sikkerhet og velferd for alle ansatte mens du er på arbeid, og å skape trygg og sunn arbeid systemer. Denne plikt til omsorg for de generelle inkluderer forkjøpsangrep for å forebygge og kontrollere arbeidsrelatert stress.
• Mange arbeidsgivere ikke innse at siden utgivelsen av ledelsen av helse og sikkerhet på arbeid Regulations (1999), alle organisasjoner med fem eller flere ansatte har også hatt en juridisk plikt til å utføre vanlige risikovurderinger av arbeidsplassen farer, inkludert psykososiale farer som stress. Disse vurderingene bør deretter brukes til å identifisere og enten unngå eller redusere slike farer.
• 3 November 2004, HMS publisert sin nye administrasjonsstandarder for arbeidsrelatert stress - utformet for å bidra til å sikre at organisasjoner adresse nøkkelaspekter av arbeidsplassen stress (eller "risikofaktorer") inkludert krav, kontroll, støtte, relasjoner, rolle og endre.
• Mens standarder seg ikke pålegge en juridisk plikt organisasjoner, brudd på gjeldende regelverk kan føre til straffeforfølgelse, eller krav om erstatning gjennom de sivile domstolene.
Så hva kan ledere gjøre?
Den administrasjonsstandarder er handler om utheving potensielle områder av stress, og oppmuntre arbeidsgivere å iverksette tiltak for å redusere disse-med mål om å matche ytelsen til toppen 20% av organisasjoner som allerede gjør dette. Hvis du tror din organisasjon kan ha oppstått problemer på grunn av stress på arbeidsplassen, må det derfor å ta en proaktiv tilnærming til å takle det:
• Mange organisasjonene overfor fristen presset eller plutselige endringer i Arbeidskrav, og ansatte trenger den nødvendige treningen og erfaring for å møte de stadig økende kravene til dem. Eksempler inkluderer opplæring i resiliens, tid ledelse, kommunikasjonsevner og - for ledere i særdeleshet - understreke bevissthet slik at de kan gjenkjenne de tidlige varselsignaler stress i seg selv og andre.
• Hvor ansatte har blitt tvunget til å ta tid borte fra arbeid som følge av stress, deres rehabilitering tilbake til arbeidet må håndteres forsiktig.
• For de ansatte som trenger spesialist støtte, hjelpeprogrammer for ansatte og rådgivning tjenester er en viktig komponent i ansatt velvære.
• Opplæring i kommunikasjon (og spesielt aktiv lytting) ferdigheter er avgjørende for å sikre at ledere er klar over deres gruppemedlemmenes problemer og i en posisjon til å tilby tidlig intervensjon for å løse dette.
Til slutt, redusere stress på arbeidsplassen er i stor grad et spørsmål om sunn fornuft og god ledelse øvelsen, og rett og slett krever arbeidsgivere og arbeidstakere til å arbeide sammen for felles gode. Begge deler et felles ansvar for å redusere stress-som, når dette er vellykket, kan hjelpe ansatte til å nyte sitt arbeid mer, og bedrifter til å trives som et resultat.
No comments:
Post a Comment