Wednesday, October 24, 2012

Aktiv-forespørselen i organisatoriske endringer

En viktig del av Edgar Schein Process Consulting praksis modell (omtalt grundig i min bok) er bruken av aktive forespørsel. En styrende antagelse i aktiv-forespørselen er at en usikker klient ikke vil avsløre viktige fakta om organisasjonens situasjonen. Uten disse essensielle fakta, er organisatoriske endring (OC) konsulenten plassert i en posisjon for å gjette. Konsulenten er deretter tvunget til å stole på den tvilsomme praksisen til å projisere hans eller hennes tidligere erfaringer inn i kundens nåværende situasjon.


Det er fire viktige elementer i aktiv-forespørselen:


1. Opparbeide klientens status og selvtillit.
2. Samle så mye informasjon som mulig.
3. Innebære klienten i forbindelse med feilsøkingen.
4. Opprett en situasjon som er trygt for deling av både fakta og følelser.


Schein beskriver tre nivåer av aktiv Inquiry: ren forespørsel, utforskende/diagnose-forespørsel, og "confrontive" forespørsel. Det er viktig for OC konsulent til å bruke riktig nivå på bestemte punkter i prosessen. Datatypen blir søkt bør bestemme nivået på forespørsel.


Ren henvendelse, det første nivået, er designet for å stimulere full åpenhet. Konsulenten er bare prøver å få historien i som faktiske en måte som mulig. På dette nivået, "hvem" og "når" spørsmål er aktuelle; "hvorfor" spørsmål er ikke.


Utforskende/diagnose-forespørselen, det andre nivået, er riktig etter at hele "faktiske" historien er registrert. Konsulenten nå omadresserer klientens fokus med spørsmål som:


"Hvordan du føler om det?"


"Hvorfor tror du han/hun gjorde det?"


"Hva du skal gjøre neste?"


Utforskende/diagnose henvendelse blir klienten å utforske på et dypere nivå. På dette nivået, følelser, hypoteser, kan årsak og virkning relasjoner og prognoseberegnede handlinger bli diskutert. Dette nivå avslører organisatoriske og klienten medlem forventninger, oppfatninger og verdier.


"Confrontive" (ikke "konfronterende") forespørsel, tredje nivå, må ikke skje før ren forespørsel eller henvendelse for utforskende/diagnose. På dette nivået interjects konsulenten hans/hennes ideer om situasjonen. Målet her er å flytte klient-medlemmer fra uproduktive tenkning til kreative og kritisk tenkning om dagens situasjon.


Scheins modell gir OC-konsulent mye innsikt i hvordan å tilnærming klienter i en konstruktiv og nyttig måte. Andre viktige deler av Scheins prosessen rådgivning modell er drøftet senere i boken min, "Strategisk organisasjonsendringer."

No comments:

Post a Comment