Når ledere, konsulenter og ledere trenger ideer, pleier de automatisk å gjete folk i et rom og gjennomføre en (vanligvis ineffektive) brainstorming sesjon. En grunn for sine ineffectiveness er en feil å vurdere virkningen av gruppestørrelsen.
Det er gjennomgripende troen på at kreativitet er forbedret i større grupper. Imidlertid indikerer betydelig data at store grupper er skadelig for kreativ produksjon. Noen av argumentene mot store grupper er:
a) summen av ideer som er produsert av enkeltpersoner opptrer alene er større enn summen av ideer som er produsert av de samme personene når fungerer som en gruppe.
b) store grupper fortynne ideer.
c) symptomer på gruppe tror økning som en gruppe blir større grunnet illusjonen av Invulnerability invulnerability, unquestioned tro på konsernets moral og rasjonalisering av kollektiv justering av beslutninger.
d) som gruppestørrelsen øker, reduseres prosenten av individuelle ytelse. En enkelt person er 95% engasjert i en aktivitet, to personer er hver 90% engasjert og nedgangen øker til det evens ut på ca 15 medlemmer til rundt 30%.
e) grupper av tre til fem lokke fram mye mer konformitet enn bare én eller to.
f) store grupper øke nivåer av evaluering pågripelse og sosiale loafing.
g) store grupper resultere i kjernen og eksterne medlemmer, begrense informasjonsflyten.
h) konflikten er uunngåelig som størrelsen øker, forårsaker undergruppe dannelse og politicking.
i) store grupper opprette undergrupper med motstridende identitites og mål.
j) store grupper introdusere tid ineffektivitet. 30 personer kan arbeide med 30 problemer og produsere 150 ideer (30 x 5) på samme tid at 1 gruppen arbeider på 1 problemet og produserer 5 ideer (1 x 5).
Ovenfor og andre data tyder på at gruppestørrelsen bør holdes små. Men det er også fordeler til store grupper som en høy grad av intellektuelle Krysspollinering, en høy grad av kompetanse utveksling og radikale ramme-breaking. Og hva er argumenter for og imot av individer som jobber alene og i par?
Disse og andre emner som er omtalt i dybden i MBA avhandling på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes på en dyp rabatt fra bare følgende link: http://www.managing-creativity.com/deepdiscount.html
Kal Bishop, MBA, http://www.managing-creativity.com
************************************
Du er fri til å gjengi denne artikkelen så lenge forfatterens navn og område-URL beholdes. En kobling til avhandlingen MBA ville være verdsatt.
No comments:
Post a Comment