Friday, December 9, 2011

Måle kreativitet, Diy stil

Kreativitet måling er ofte nødvendig for å kunne benchmark eksisterende kompetanse, overvåker forbedring, øke utdata og generelt gir konkrete og brukbar prosesser og strukturer for klienter.


Enkeltpersoner kan måle sin egen kreativitet, kreativitet-nivåer av gruppen, avdeling eller organisasjon.


En grunnleggende mangel på forståelse av kreativitet og innovasjon synes imidlertid å gjøre dette til en vanskelig oppgave for mange.


Først må vi definere forskjellen mellom kreativitet og innovasjon. Kreativitet kan defineres som problemet identifikasjon og idé generasjon mens innovasjon kan defineres som ideen utvalg, utvikling og kommersialisering. Dette avslører minst to problemer:


a) creative måling krever isolasjon av problemer og ideer.
b) innovasjon måling krever isolasjon av ideen utvalg, utvikling og kommersialisering prosesser.


Ovenfor betyr at kreativitet kan måles uten produksjon av en endelige, kommersielt vellykkede produktet eller tjenesten. Vi kan bare måle hvor godt en organisasjon er identifisere problemer og generere ideer. Hvis en organisasjon relativt høy score på dette stadiet (og ikke produsere tilstrekkelig kommersielle utdata), kan vi deretter ser dypt på sine innovasjon-prosesser.


For det andre må vi et målesystem. En svært enkel og ofte brukte kvantitative system er å liste vilkår og rangere dem på en skala. En vurdering før og etter, si, en treningsøkt eller aktivitet, vil indikere håndgripelig nivåer av endringen.


For det tredje trenger vi å skjelne kriteriene som vi vil måle.


Det er faktisk en rekke definisjoner av kreativitet. En av de mest nyttige er at det er:


a) produksjon av en mengde av ideer.
b) produksjon av en rekke ulike ideer.
c) produksjon av en rekke romanen ideer.


Bruk av alle de ovennevnte, kan vi begynne å konstruere et kvantitative ark som viser:


a) problemidentifikasjon
b) generasjon en rekke ideer
c) generasjon av en rekke ulike ideer
d) generasjon en rekke romanen ideer.


For hvert kriterium ovenfor, kan vi Vurder, for eksempel fra 1 til 10, før og etter en treningsøkt. Vi kan også Vurder før og etter en aktivitet eller en idé som genererer teknikk (lateral tenkning, tilknytning, kobling osv.), for å kunne måle den nøyaktige verdien for hvert verktøy.


Alt dette er faktisk ikke rakett vitenskap.


Gå litt dypere.


Hver av vilkårene ovenfor kan være extrapolated til å trekke ut analyse (antall forskjellige perspektiver som brukes til å analysere problemet, antall dominerende ideer baserer problemet osv.).


Du kan lage et mye mer meningsfull analyse, reise ned følgende bane:


Hvert miljø består av et utvalg av dimensjoner som påvirker kreativitet. På et organisatorisk plan, for eksempel kan vi måle holdninger, kompetanse sminke, organisasjonsstruktur, organisasjonskultur, team struktur, knowledge mix og så videre.


Disse og andre emner som er omtalt i dybden i MBA-avhandlingen på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes (sammen med kreativitet og innovasjon DIY tilsyn, god idé Generator programvare og Power Point presentasjon) fra http://www.managing-creativity.com


Kal Bishop, MBA
**********************************


Du er fri til å gjengi denne artikkelen så lenge ingen endringer og forfatterens navn og Nettadressen beholdes.

No comments:

Post a Comment