Ledere, konsulenter og ledere må være kompetent i minst tretten domener skal selv begynne effektivt administrerer kreativitet og innovasjon. Del 1 av administrasjon av kreativitet og innovasjon dekker de første syv av disse domenene.
a) forskjellen mellom kreativitet og innovasjon. Ofte brukt interchangeably, må de to bli tenkt på som separate og atskilte. En definisjon for kreativitet er at det er problemet identifikasjon og idé generasjon, mens innovasjon er best beskrives som ideen utvalg, utvikling og kommersialisering. Disse definisjonene alene antyde minst seks kompetanse (inkludert en holistisk). Som et minimum betyr forskjellene at, i hvert trinn, varierende ferdigheter, prosesser og strukturer er nødvendig.
b) størrelse og rikdom av ideen bassenger. Utgangspunktet kreativ tenkning brukes til å generere en idé-bassenget og deretter kritisk tenkning reduserer disse ideene til som er mulig. Hvis du vil maksimere antallet og kvaliteten på IDE-bassenget, må en bevisst anvendelse av prosesser og teknikker brukes. Noen av disse inkluderer
i) bruker en rekke stimuli og rammer til å åpne opp trasé
II) ikke stopper når det synes en god idé å presentere seg selv
III) stimulere bevisst endring i retning
IV) å skille mellom numrene på ideer produsert, deres nyheten, mangfold og hyppigheten av produksjon.
c) kreative typer. Det er felles tro at noen mennesker er bare mer kreative og visse teoretikere argumentere for kreativitet egenskaper for eksempel toleransen for tvetydighet og intoleranse for konformitet. Egenskaper er imidlertid svært vanskelig å oppdage og ikke stabile og heller ikke overføres på tvers av situasjoner. Også, motivasjon, antas å være viktigere enn personlighetstrekk – ligner på å ha høy intelligens - en må være motivert til å forbedre og bruke den.
d) læring versus Talent. Kan kreativitet lært og utviklet eller er det et naturlig talent eller en gave? Den beste måten å besvare dette spørsmålet er å undersøke om kreativitet forbedrer med praksis. Erfaring kurven, automisation, lære teorier og erfaringer med utøvere tyder på at mennesker får bedre til å generere mer, bedre, variert og romanen ideer - men det er advarsler, for eksempel en økning i banen avhengighet og topper og troughs i motivasjon.
e) motivasjon. Noen med naturlig evne til eller plassert i høyre miljø kan dra nytte av det med mindre motivert. Egensikker motivert personene en tendens til å bruke mer innsats og opprette mer utdata og synergistic Beregningsmodell motivasjon bedre tillater en person å fullføre en oppgave. På den annen side, ikke-synergistic Beregningsmodell motivasjon kundeemner til en person som er følelsen kontrollert og manipulert, og er ikke kompatibel med innebygde motivasjon. Bestemte motivasjonsfaktorer som materialistiske belønning, fremdrift til ideelle selvtillit, selvbestemmelse, egenevaluering, tilbakemelding, glede, kompetanse-utvidelse, anerkjennelse og gjennomførbarhet kan alle kvantitativt målt og overvåkes.
f) organisasjonskultur. Vi kan alle være mer kreativ, så hva er å stoppe oss? Ofte folk klage på en viss grad av evaluering pågripelse-dette gjenspeiles i mange måter, men to av de vanligste er en frykt for tilsynelatende unintelligent eller uoriginale. Noen kulturer er mer risiko uvillig enn andre, andre administrerer ikke konkurranse godt og ennå andre engasjere friksjon ved misallocating ressurser.
g) organisasjonsstruktur. Mange teorier som hevder at visse strukturer som hierarkisk og mechanistic, hindre kreativitet og innovasjon. Mens disse teoriene vanligvis har tendens mot gyldighet, er det mange grunner til hvorfor en bedrift har en bestemt organisatorisk struktur - historie, logistikk, marked segmentering, produktlinje, strategi og så videre – derfor det er urimelig å spørre et firma for å endre den. I siste instans er ledere trenger, en kunnskap av egenskapene til en fostering struktur slik at de kan innlemme de elementene i deres eksisterande.
Dette feltet gir mye interessant data. For eksempel hevdet mange respondentene at alle strukturer, også de såkalte flat strukturene, er i realiteten hierarkisk.
Noen svært enkle endringer kan implementeres. Disse inkluderer:
i) direkte kommunikasjonskoblinger til beslutningstakere.
II) Cross-divisional informasjonsflyt.
III) håndgripelig fremdriften av ideer.
Del 2 av administrasjon av kreativitet og innovasjon vil diskutere gruppen struktur, kunnskap, nettverk og samarbeid, radikal og trinnvis kreativitet og innovasjon, struktur og mål, prosessen og verdivurdering.
Kal Bishop, MBA, http://www.managing-creativity.com
No comments:
Post a Comment