Friday, December 30, 2011

Seks Sigma verktøy For prosesskontroll

Del 4 av en fire-del serier
Part One: http://www.bizmanualz.com/articles/02-08-05_Process_Improvement.html?src=ART83


Del to: http://www.bizmanualz.com/articles/02-14-05_Core_Processes.html?src=ART84


Part Three: http://www.bizmanualz.com/articles/02-16-05_Process_Mapping.html?src=ART85



Sikter mot perfeksjon.


Det er et ganske oppløftet konsept. Det er definitivt ikke lett – spesielt når du snakker på sentrale forretningsprosesser. Flytte mot perfeksjon krever måling, analyse og dokumentasjon. Og hvis du virkelig ønsker perfeksjon, så du trenger mer avanserte verktøy. Men kjører mot det ideelle stedet for perfeksjon verdt innsatsen?


Hvis du ønsker å øke kvaliteten og dramatisk spare kostnader i produksjon, så, er Ja, veien til perfeksjon definitivt verdt tiden kjøring.


Videresende trinnene, kvalitet og prosesser


Siste gang diskutert vi prosessen-tilordning til å øke kommunikasjonen og forståelse innenfor en organisasjon og effektivt utvikle et system av prosedyrer. Nå, la oss ta et skritt fremover, og ser på hvordan Six Sigma verktøy kan redusere variasjon og øke kvaliteten i din prosesser.


Seks Sigma, pyramidene og systemer


Six Sigma-metodikk er en avansert sett med verktøy som er utformet for problemløsing og Kvalitetsforbedring. En sigma refererer til standard avvik fra gjennomsnittet for en populasjon. Standardavvik angir sannsynligheten for at din neste datapunkt vil avvike fra gjennomsnittet av datasettet.


Nederst seks Sigma begynner pyramide systemets evne for gjeldende prosess. Vanligvis på 1 eller 2 Sigma nivåer er "stamme" kunnskap basert på første gangs erfaringer. En organisasjon flyttes opp pyramiden til 3 Sigma som systemer er satt på plass. For å treffe 4 brukes Sigma, statistikk og modellering verktøy til betydelig forbedring. Og til slutt for å satse på at nær perfeksjon, organisasjoner bruke DFSS eller utforme for Six Sigma.


hvorfor?


Måling, analyse og dokumentasjon


Hvorfor gjør (og bør) organisasjoner bruke disse konseptene til å flytte opp pyramiden og mot Kvalitetsforbedring? Hvorfor er det nødvendig å måle, analysere og dokumentere prosesser – og, om nødvendig, gjør de ønskede endringene? Hvorfor kjøre mot perfeksjon, og hva gjør det bety i praksis?


Hvis den gjeldende prosessen evnen kjører på 1 Sigma, deretter som effektivt betyr du har to defekter (ubrukelig produkter) ut av hver 3 deler. Det betyr at 67% av kostnadene bare blir avfall, med ingen avkastningen på investeringen. På 2 Sigma forbedrer kvaliteten med 1 av 3 deler som mangler. Men som fortsatt har en feil Sats på 33%. Ikke før 3 og deretter 4 Sigma nivåene vil du se dramatiske forbedringer. Legg i disse vilkårene, se du raskt hvordan slike feil holde deg fra å realisere en større potensial.


Transaksjoner, flere trinn og toleranse


Organisasjoner utnytte mest effektivt Six Sigma metodikk i to situasjoner. En, hvis en virksomhet fungerer med et svært stort antall transaksjoner per år, så de ikke kan tolerere lav sigma nivåer. For eksempel gir en 99% effektiv rente for 1 milliard transaksjoner per år fortsatt 10 millioner defekter. I enhver bransje, det er ikke akseptabelt.


En annen situasjon som krever seks Sigma metodikk er når en organisasjon (dvs. manufacturing) har prosesser med flere trinn. Her er totalt feil hastighet kritisk. Effektiv rente er for eksempel 99% for hvert trinn; men gir det ikke den totale error rate som 1%. Du må ta 99% på det første trinnet og multipliserer den med 99% for det andre trinnet, det tredje trinnet, og så videre. Med et stort antall trinn, kan din totale effektiv rente vesentlig redusere. Så, for å unngå høy volatilitet, denne organisasjonen ikke kan tolerere lav sigma nivåer.


Organisasjoner kan også bestemme feil hastighet ved å reversere effektivt typisk prosessen med seks Sigma. Du kan beregne gjennomsnitt og variansen i prosessen til å definere feil hastighet. Dette forteller deg hvor du er for øyeblikket på Six Sigma-kurven. For eksempel, hvis beregningen forteller deg at du er på nivå 1 eller 2 sigma, er så dette et område som trenger forbedring. Dette gir deg en mulighet til å se på data mer nøye, ta en median og variansen for hvert trinn i prosessen og bestemme i hvilke trinn prosessen har problemer. Eller den kunne fortelle Hvis du finnes mange trinn forårsaker problemene, og dermed, Kumulativ økningen i feil hastighet.


Prosesser, prosedyrer og kontroll


Organisasjoner bruker Six Sigma-metodikk, fordi du ikke kan få noe høyere enn 2 Sigma ("stamme" eller grunnleggende kunnskap) uten å sette sterk prosessene og fremgangsmåtene i stedet. Og uten sterke prosesser og prosedyrer, kan du ikke flytte mot høyere kvalitet og systemoptimalisering – mot perfeksjon. Er du virkelig fornøyd med 67% av produktet tapt som avfall? Er du fornøyd med slike høye variasjon i systemet?


Problemer, ressurser og resultater


Om nødvendig kan du endre din prosess for å redusere eller eliminere denne variasjon eller feil. Seks Sigma metodikk forteller deg når du bør iverksette tiltak for å løse et problem. Den beveger seg en organisasjon å konsekvent oppfyller kravene og minimere ressurser som er brukt i sin styringssystem. Og oppretter de ønskede resultatene som systemet ble utviklet.


Systemer, kontroll og perfeksjon


Husk at selv om du bare kan komme til 3 eller 4 sigma ved å utvikle et system av policyer og prosedyrer for måling, analyse og dokumentasjon. Og med dette vil du raskt se at å redusere feil hastighet og bevegelse mot perfeksjon med seks Sigma verktøy er vel verdt kjøretid – og mer, avgjørende for systemets kontroll.

No comments:

Post a Comment