Kan vi codify kreativitet? Innenfor disse ordene er en rekke prinsipper som må bli identifisert og løst før vi virkelig kan svare på spørsmålet.
Det første spørsmålet er, hva er kreativitet? Hva vi prøver å codify?
Ett nyttig definisjonen av kreativitet er at det er problemet identifikasjon og idé generasjon. En annen er produksjon av en rekke variert og romanen ideer. Ennå er en annen engasjement i en rekke variert og romanen atferd.
Det andre spørsmålet er, kan vi måle kreativitet?
Dette er nødvendig, som alle codifying må resultere i målbart endres. Fra ovenstående kan vi se at kreativitet kan måles på flere nivåer som: a) vi kan måle hvor mange ideer som er produsert og mangfoldet og nyheten, b) frekvensen av ideen produksjon over perioder, c) frekvensen av divergerende og romanen atferd som er engasjert i å avklare eller d) vi kan spørre folk til å vurdere seg selv som å være kreativ før og etter trening.
Det tredje spørsmålet er, hva mener vi ved codify?
Det betyr å kode eller organisere i en systematisk prosess. Fra ovenstående blir det klart at codifying kreativitet er mulig hvis vi produserer systematiske prosesser som produserer målbare endring på måter som er nevnt ovenfor.
Nå på virkelige spørsmålet da. Kan vi codify kreativitet?
Vel, Ja. Hvis vi bare satt ut et antall prosesser som produserer målbare forbedring på måter som er beskrevet ovenfor.
Hvilke prosesser?
Det er et uendelig antall, og hver produserer dens egen sett med resultater. Ved å kombinere, miksing og omorganisere, oppstå forskjellige resultater.
Enkle psykologisk spill, for eksempel rollespill, kan brukes. I Journal of Psychology, forretningsmenn ble bedt om å gi seg selv poeng på kreativitet og de rangert seg svært lav. Re-deretter, etter ber dem om å late som de var happy-go-lucky hippies, de vurdert seg mye høyere.
Lateral tenkning teknikker kan bli brukt hvor poenget er å generere ideer uten hensikt, for skyld for å generere ideer, følg tilsynelatende nonsens trasé og så videre. Dette bare maksimerer kvaliteten og kvantiteten av IDE-bassenget.
Koble teknikker kan brukes. Der det er hver dag, Roman og variert objekter brukes til å opprette tilkoblinger med endeavour.
Hva jeg har gjort er codify kreativitet. Spør en gruppe å komme opp med ideer som er relatert til et bestemt problem, og de vil produsere et angitt antall. Bruke de ovennevnte tre (hver inneholder et uendelig antall muligheter) og gruppen vil produsere mer kreativ produksjon.
Ovenfor er et utrolig generelt eksempel, men du får ideen. Og denne liten sak begynner å demonstrere hvordan kreativitet kan gjøres målbare, brukbar og håndgripelig.
************************************
Disse og andre emner som er omtalt i dybden i MBA avhandling på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes på en dyp rabatt fra bare følgende link: http://www.managing-creativity.com/deepdiscount.html
Kal Bishop, MBA, http://www.managing-creativity.com
Du er fri til å gjengi denne artikkelen så lenge forfatterens navn og område-URL beholdes. En kobling til avhandlingen MBA ville være verdsatt.
No comments:
Post a Comment