Den felles troen er at mangel på strukturen og tilfeldigheten forbedrer kreativ produksjon, mens i sannhet, kreativitet er forbedret når det er organisert, systematisk og basert på svært strukturerte prosesser. Denne artikkelen bruker Episode III av Star Wars-trilogien – Revenge av Sith – for å demonstrere dette punktet.
Første, noen grunnleggende begreper.
a) vi kan måle kreativitet ved å observere hvor mange ideer som er produsert, deres nyheten og mangfold og hyppigheten av produksjon. Dette tillater oss å måle hvilke av de to metodene som er angitt ovenfor, gir mer utdata. Bruker det, vi kan si for eksempel om en strukturert tilnærming med trinnvis tidsfrister og mål gir mer av et filmmanus enn en "gjøre ditt beste tilnærmingen." Graham Green, den berømte engelske forfatteren, insisterte på at hans suksess var på grunn av å skrive uten å mislykkes, 500 ord per dag. Lignende eksempler på trinnvis goal setting, opplevelsen av personer som har regelmessig til å generere ideer (f.eks reklame i annonsering) og eksperimentering avslører at trinnvis tidsfrister faktisk hjelpe oss med å fullføre som manus mye raskere.
b) creative utgang versus anvendt kreativ produksjon. Kreativ produksjon forsterkes til en viss grad av ustrukturert og tilfeldig tenkning. Dette er essensen av lateral tenkning, der ideer blir generert for i) skyld generere dem, ii) uten retning, iii) uten evaluering, iv) bruker tilfeldige stimuli å åpne opp trasé og så videre. Utlignede kreativitet resulterer imidlertid i) ved bruk av rammer som er relatert til problemet og ii) kritisk tenkning – å redusere idé-bassenget gjennomførbare ideer. I praksis er det tre etapper, første kreativ tenkning som er en kombinasjon av lateral og logiske idea generation og andre, kritisk tenkning.
c) styrkestrukturer og formell utløse et problem å finne og løse holdning og indusere mål-tilstand. Dette etablerer grenser, konsistens, fokuserer kreative energi og er en stor kilde til motivasjon. Det er vanligvis bemerket at folk som synes å være kreativ når begrenset til en viss grad.
d) Prolific-brikke-utgang. Strukturer som trinnvis mål tvinge utdata og føre til produktive produksjon, noe som øker sannsynligheten for kvalitet. Det kan være deklarert med stor sikkerhet som kvalitet positivt samsvarer med antall. Enkelt beste creative produktet vises på det punktet i karrieren når skaperen er å være mest produktive.
e) incubation. Trinnvis mål kan være kort og lengre sikt. Kortsiktige mål øke utdata. Lengre vilkårene mål tillate problemer Inkuber på ulike kognitive nivåer og føre til rikere innsikt.
Med det ovenstående i tankene deretter hvordan George Lucas gikk om skrive manuset for Revenge av Sith? Han ikke bare sitte der og håpe på muse til streik. Han hadde en tidsfrist, et budsjett var involvert og distributører og markedsførere hadde forventninger. Så brukte han struktur.
Som screenwriters vet, moderne manuset har utviklet seg fra tre og fire handle struktur. De moderne skillelinjene er kjent som tomten punkt 1 og 2 og midtpunktet, som bryte opp manus til fire tredve side deler. Ved siden visste 30 George at han måtte sette opp tegnene og Anakin måtte satt av på en reise, utløst av et sett med hendelser. En katastrofal hendelse måtte skje rundt side 60, som gnister kjøtt ildprøve og betydelig endring og ved siden 90, scenen er satt for den endelige konfrontasjonen mellom Jedi og den mørke siden. I kraft, er hver inndeling redusert til et sett med problem å finne og løse oppgaver.
Kommer ytterligere, klassisk story struktur (som den opprinnelige Star Wars er basert) bryter en film i 19 deler, og mange av dagens suksessrike filmer er innrammet rundt seg. Delene er: vanlige verden, samtalen, avvisning, overnaturlig bistand, første terskelen, magen av hval, forsøk, møte Gudinne, kvinne som Temptress, forsoning, Apoteose, Boon, nektet avkastning, Magic flyturen, redning fra innenfor krysset terskelverdien, retur, Master av to verdener, frihet til å Live (Campbell, 1968). Således, selv fire handlinger er også tilfeldig. Screenwriters må en struktur av 19 separate stadier av problemidentifikasjon og idea generation å maksimere deres kreativitet i form av hurtighet og utdata.
Ovenfor 19 scenen strukturen kan legitimt utvides til rundt 40 stadier, og det finnes teorier som tillater opptil 240 mikro stadier.
Som konklusjon, kan kreativitet måles ved frekvens, hastighet, nyheten, mangfold, beløp og anvendbarhet av utdata. Angir at organisert, systematisk og svært strukturerte prosesser øke kreativitet, så hvis du ønsker å hjelpe George skrive Star Wars Episode VII, ikke ta en tilfeldig og strukturere gratis tilnærming (vanligvis kjent som venter for inspirasjon) – Bruk passende strukturer og komme videre med det betydelig forskning og praktisk erfaring.
************************************
Disse og andre emner som er omtalt i dybden i MBA-avhandlingen på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes på http://www.managing-creativity.com
Kal Bishop, MBA, http://www.managing-creativity.com
************************************
Du er fri til å gjengi denne artikkelen så lenge forfatterens navn, webadressen og kobling til MBA avhandling beholdes.
No comments:
Post a Comment