Motivasjon i kreativitet og innovasjon er viktigere enn personlighet egenskaper. Dette er som å ha høy intelligens-en må være motivert til å forbedre og bruke den.
Det er spennende at motivasjon og kreativ produksjon er positivt forbundet. Jo mer motivert enkeltperson, den mer sannsynlig han eller hun er å engasjere seg i aktiviteten på ulike kognitive nivåer til et resultat er oppnådd.
I motsetning til mange påstander, kan faktorer som utgjør motivasjon isoleres, overvåket og målt ved hjelp av standard kvantitative teknikker.
Dette gjør at en leder, konsulent eller manager til å måle og forbedre motivasjon med en tilsvarende økning i kreativ produksjon.
Det er bred og bestemte kategorier av motivasjon.
Brede kategorier (Amabile, 1983):
a) egenverdi motivasjon - at der oppfyllelsen nås ved å oppnå løsningen på problemet selv, aktiviteten er engasjert i for sin egen skyld. Karakteristika for Egensikker motiverte folk inkluderer forpliktelse til å arbeide, lidenskapelig engasjement, samlet absorpsjon og hengivenhet til sitt arbeid, interesse og tilfredshet i deres arbeid, utfordret av sitt arbeid.
b) Beregningsmodell motivasjon – som der oppnåelse av oppgaven resulterer i oppfyllelsen av en ulterior slutt, i stedet for selve oppgaven. Det er motivasjon til å engasjere seg i en aktivitet først og fremst for å møte noen mål som er eksterne for arbeidet selv, for eksempel å oppnå et forventet belønning, vant en konkurranse eller møte noen krav.
Beregningsmodell motivasjon er selve delt inn i to kategorier: synergistic og ikke-synergistic. Synergistisk beregningsmodell motivasjonsfaktorer informasjon eller aktivere personen til å bedre fullføre oppgaven og handle i samsvar med innebygde motiver. Non-synergistic belønning leder en person til å føle kontrollert og er ikke kompatibel med innebygde motivasjon.
Det finnes en rekke bestemte kategorier inkludert:
a) gapet mellom personen 's ideelle og ekte selvtillit. Hvis en individuell oppfatter at han er ikke hva han ønsker å være i, er han mer sannsynlig å bli motivert til å engasjere seg i aktiviteter som bringe ham nærmere til hans ideell selv.
b) oppfattet enjoyability av aktiviteten. Begreper som "morsom," "morsomt," "fascinerende" og "inspirerende" er vanlig.
c) graden av utfordring. Den mer en aktiviteten oppfattes som utfordrende og kompetanse utvide, jo mer egenverdi motivasjon.
d) gjennomførbarhet. Hvis en aktivitet oppfattes for å være utilgjengelig, reduserer egenverdi motivasjon.
e) kontroll over de skjebne. Hvis en person oppfatter at en aktivitet ikke er under hans kontroll, reduseres deretter egenverdi motivasjon.
f) anerkjennelse er kjent av mange å være en kraftig driver av aktivitet engasjement.
************************************
Disse og andre emner som er omtalt i dybden i MBA avhandling på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes på en dyp rabatt fra bare følgende link: http://www.managing-creativity.com/deepdiscount.html
Kal Bishop, MBA, http://www.managing-creativity.com
Du er fri til å gjengi denne artikkelen så lenge forfatterens navn og område-URL beholdes. En kobling til avhandlingen MBA ville være verdsatt.
No comments:
Post a Comment