Wednesday, February 1, 2012

Kreativitet, innovasjon og Science � separat og distinkt eller ikke?

Det er gjennomgripende troen på at kreativitet og innovasjon er separat og distinkt fra konseptet av vitenskap. At kreativitet og innovasjon ikke kan være vitenskapelig. Dette er helt USANN.


En hendelse begynner å falle i realms of science når eksperimenter er repeatable og resultatene reproduserbare. Myte at kreativitet oppstår ut av det blå kombinerer for å skape inntrykket av at det er umulig å utforme repeatable eksperimenter som genererer reproduserbare resultater.


Ett nyttig definisjonen for denne artikkelen er å definere kreativitet som problemet identifikasjon og idé generasjon og innovasjon som ideen utvalg, utvikling og kommersialisering.


Hvis du vil gjøre kreativitet vitenskapelig, spørre to spørsmål:


a) can repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) være utformet for å øke problemidentifikasjon? Er en økning på utdata reproduserbare?


b) can repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) være utformet for å øke idea generation? Er en økning på utdata reproduserbare?


For å gjøre innovasjon vitenskapelig, kan du spørre tre spørsmål:


a) can repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) være utformet for å øke idé utvalg effektiviteten? Er en økning på utdata reproduserbare?


b) can repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) være utformet for å øke utvikling utdata? Er en økning på utdata reproduserbare?


c) can repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) være utformet for å øke kommersialisering utdata? Er en økning på utdata reproduserbare?


Besvare ovennevnte:


a) det er ikke uvanlig for folk å aksepterer at repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) kan være utformet for å øke problemidentifikasjon. Resultater – en økning på utdata - er reproduserbare.


b) når folk trenger å generere ideer, vil de gjete folk i et rom med en flip-over og gjennomføre en idé idédugnad. Implisitt i denne handlingen er aksept at bestemte prosesser og strukturer etc… øke idea generation. Faktisk er det et uendelig antall prosesser og strukturer som gjør innsikt og øke idea generation mer sannsynlig (se MBA avhandling på www.managing-creativity.com). Resultater – en økning på utdata - er reproduserbare.


c) det er ikke uvanlig for folk å aksepterer at repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) kan være utformet for å øke problemet idé utvalg effektivitet. Resultater – en økning på utdata - er reproduserbare.


d) det er ikke uvanlig for folk å aksepterer at repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) kan være utformet for å øke utvikling utdata. Resultater – en økning på utdata - er reproduserbare.


e) det er ikke uvanlig for folk å aksepterer at repeatable eksperimenter (prosesser, strukturer osv.) kan være utformet for å øke kommersialisering utdata. Resultater – en økning på utdata - er reproduserbare.


Som konklusjon, gitt karakter av kreativitet og innovasjon, det kan ikke være mulig å utforme repeatable eksperimenter som produserer nøyaktig samme ideer, men det er mulig å utforme repeatable eksperimenter som alltid produserer en økning i idea generation. Selv om du ikke kan forutsi hva en idé ville være, der det vil skje, og hvilket skjema som det vil ta deg kan øke sannsynligheten for ideer som forekommer. Videre kan du øke antall ideer som er produsert, sjeldenhet av disse ideene, mangfoldet av disse ideene og hyppigheten av sin produksjon.


Det er mye mer til dette......


Dette emnet er dekket i dybden i MBA-avhandlingen på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes (sammen med kreativitet og innovasjon DIY tilsyn, god idé Generator programvare og Power Point presentasjon) fra http://www.managing-creativity.com. Du kan også motta et vanlig, gratis nyhetsbrev ved å skrive inn e-postadressen din på dette området.


Kal Bishop, MBA


**********************************


Du er fri til å gjengi denne artikkelen så lenge ingen endringer og forfatterens navn og Nettadressen beholdes.
Kal Bishop er ledelseskonsulent basert i London, UK. Han har vært medvirkende i visuelle media og programvare industri og klienter som Toshiba og Transport for London. Han har ledet Impro, kreativitet og innovasjon verksteder, utstilt kunstverk i San Francisco, Los Angeles og London og skrevet en rekke manuskripter. Han er en lidenskapelig alene. Han kan nås på http://www.managing-creativity.com.

No comments:

Post a Comment