Kreativitet kan defineres som problemet identifikasjon og idé generasjon mens innovasjon kan defineres som idé-utvalg, utvikling og kommersialisering.
Det finnes ulike prosesser som forbedrer problemet identifikasjon og idé generasjon, og på samme måte, ulike prosesser som forbedrer idé utvalg, utvikling og kommersialisering. Mens det er ikke sikkert brann rute til kommersiell suksess, disse prosessene forbedre sannsynligheten at gode ideer vil være generert og valgt og at investering i å utvikle og kommersialisere disse ideene ikke vil være bortkastet.
Én av metodene nyttig verdsatt ideer er å sammenligne typen ideen med slike typer ideer som tidligere har vært mest vellykket.
Franklin (2003) notater at enkelte typer ideer er mer vellykket enn andre. Han viser til seks typer:
en) behovet fange – innebærer aktivt finne et svar på et problem.
b) løsning å fange opp – innebærer finne et problem etter en løsning.
c) markedsundersøkelser – ideer generert som et resultat av markedsundersøkelser.
d) tilfeldig hendelse – øyeblikk av serendipity når folk snuble over svarene de ikke var ute etter.
e) Mental oppfinnelse – ren tilfeldig ideer uten forrige kunnskap om hvordan de kan gjennomføres.
f) trenden følgende.
Av disse var tilfeldig arrangementet den mest vellykkede (92.9%) med minst feil (7.1%). Men denne typen idé krever forrige kunnskap eller erfaring på noen nivå – for eksempel en person som har jobbet i et miljø tidligere kan utnytte denne taus kunnskapen til å løse et problem som senere blir tydelig.
Svært nær til ovenstående er løsningen fange med en 87,5% suksess og en 12,5% failure rate. Igjen, denne ideen typen krever forrige kunnskap: Nyskaper bevisst søker et problem hvis du vil bruke denne kunnskapen til å.
Disse emnene omhandles i dybden i MBA avhandlingen på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes (sammen med kreativitet og innovasjon DIY Audit, god idé Generator programvare og Power Point-presentasjon) fra http://www.managing-creativity.com. Du kan også motta et vanlig, gratis nyhetsbrev ved å skrive inn e-postadressen din på dette området.
Kal Bishop, MBA
No comments:
Post a Comment