Kreativitet kan defineres som problemet identifikasjon og idé generasjon mens innovasjon kan defineres som idé-utvalg, utvikling og kommersialisering.
Det finnes ulike prosesser som forbedrer problemet identifikasjon og idé generasjon, og på samme måte, ulike prosesser som forbedrer idé utvalg, utvikling og kommersialisering. Mens det er ikke sikkert brann rute til kommersiell suksess, disse prosessene forbedre sannsynligheten at gode ideer vil være generert og valgt og at investering i å utvikle og kommersialisere disse ideene ikke vil være bortkastet.
En felles metode i problemidentifikasjon og idé er generasjon fase bruken av idédugnad. Faktisk, er det ikke urimelig å si at når ledere har et problem å løse, er de sannsynligvis ha folk i et rom med en flip-over og atferd (vanligvis en ineffektiv) brainstorming sesjon.
Det er mange årsaker til hvorfor folk hater brainstorming økter. Videre, det er mange årsaker til hvorfor riktig idédugnad management gir overlegne resultater.
a) idédugnad tynner ut ideer. Mange personer som tror at de kan bli til den noe finne at deres ideer blitt utvannet som et resultat av kompromiss.
b) summen av ideer som er produsert av enkeltpersoner opptrer alene er større enn summen av ideer som er produsert av de personene som handler i grupper. Dermed inneholder riktig idédugnad management spør deltakere for å løse problemet og generere ideer før den faktiske brainstorming sesjonen.
c) store grupper produsere negativer som Gruppetenk, evaluering pågripelse og status ærbødighet som fører folk til å stenge ned.
d) idea generation er en kognitive prosessen, og er avhengig av teamlederen har ferdighetene til å lokke fram at kognitive aktivitet fra enkeltpersoner. Ofte teamledere er tilordnet denne rollen av andre grunner.
e) store grupper er ofte dominert av høyere status og mer kraftfull personligheter, dermed lessening effekten av andre deltakere. Ofte teamledere har ikke kompetanse til å behandle alle mennesker.
Kal Bishop, MBA
No comments:
Post a Comment