Kreativitet kan defineres som problemet identifikasjon og idé generasjon mens innovasjon kan defineres som idé-utvalg, utvikling og kommersialisering.
Det finnes ulike prosesser som forbedrer problemet identifikasjon og idé generasjon, og på samme måte, ulike prosesser som forbedrer idé utvalg, utvikling og kommersialisering. Mens det er ikke sikkert brann rute til kommersiell suksess, disse prosessene forbedre sannsynligheten at gode ideer vil være generert og valgt og at investering i å utvikle og kommersialisere disse ideene ikke vil være bortkastet.
Det er ofte mye forvirring mellom de tre stadiene av innovasjon.
Ideen valg synes å være ganske grei, og det er. En kritisk ramme i sinnet er her, brukes til å redusere en kvalitet idé pool til mulig ideer. Kritisk tenkning er motsetning til kreativ tenkning – der vi bruker logikk, grunn, konservatisme, mulighetsstudie og praktisk for å velge de beste ideene.
Men ofte mer enn én god idé er generert. Faktisk må mer enn én god idé genereres. The Economist (2003b) sier at 3000 klare tanker er nødvendig for 100 verdt prosjekter, som i sin tur vil være winnowed ned til fire utviklingsprogrammer for nye produkter. Og fire slike utviklingsprogrammer er minimum som trengs for å stå noen sjanse til å få en vinner.
Dermed innebærer neste fase i innovasjon, utvikling, bestemmer mellom alle de gode ideene. Til nå er gode ideer egentlig bare bare gode ideer. Ved å skyve dem gjennom scenen gate prosesser, fiksing og triksing, eksperimentere, prototyper og drive forskning på markedet, kan det være bestemt hvilke gode ideer er virkelig flotte og verdt å investere i ytterligere.
Kommersialisering starter i halen slutten av utviklingen. Med fire utviklingsprogrammer (pr eksempelet ovenfor) involvert andre grupper og kompetanse som er blitt mer tungt – markedsføring, prissetting, salg og distribusjon.
Kal Bishop, MBA
No comments:
Post a Comment