Tuesday, January 17, 2012

Innovasjon Management � Ibm åpner dekslet på sin skattekiste

IBM, som registrert 3248 patenter i fjor, har besluttet at deling teknologi kan noen ganger være mer lønnsomme enn vokter nidkjært dets eiendomsrettigheter på patenter, opphavsrett og forretningshemmeligheter (Herald Tribune, April 11 2005).


International Business Machines har kommet til den ovenfor konklusjonen 205 år etter oppfinnelsen av elektrisk lys – dermed tydelig illustrerer at selv de 19 største selskapet i verden (fortune.com) med en markedsverdi på $141 milliarder (nasdaq.com) er fremdeles bare å lære om kreativitet og innovasjon.


Selvfølgelig spørsmålet om kontrollen er viktig, men en rask historie leksjon angir at ovennevnte ikke bør har tatt så lenge!


Den første elektrisk lys ble gjort i England av Davy i 1860 Swan forsøkte å tenke ut et langvarig lys ved hjelp av karbon papir, i 1877 pensel lyser opp Cleveland, Ohio, og i 1879 Edison begynte å jobbe på en praktisk lyspære som til slutt vil lyse i 1500 timers.


Linux – åpen kildekode programvare utviklet gjennom samarbeid på Internett – har nylig har vokst i den grad at det er avsluttende i Microsofts markedsandel (news.com).


Ovennevnte to eksempler viser en rekke faktorer om kreativitet og innovasjon som IBM burde ha lært lenge siden, noen som inkluderer:


a) kreativitet (problemet identifikasjon og idé generasjon) og innovasjon (ideen utvalg, utvikling og kommersialisering) kan ta år og bruke enorme ressurser-samarbeid, nettverk og delte taus knowledge raskt redusere investering og raskt øke hastigheten til kommersialisering.


b) radikale endringer føre fra trinnvis forbedring.


c) radikale endringer krever inndata av ny kunnskap.


d) ny kunnskap og inkrementelle forbedringer resultatet Fremlokkende taus kunnskap fra en bred kunnskapsbase.


e) ny kunnskap og inkrementelle forbedringer resultatet Fremlokkende ideer fra en rekke kilder, en rekke ulike kilder og en rekke romanen kilder – ved å utnytte nettverk.


f) ny kunnskap og inkrementelle forbedringer resultatet Fremlokkende ideer fra en rekke kilder, en rekke ulike kilder og en rekke romanen kilder – gjennom samarbeid.


Som konklusjon, er sannsynligheten for å produsere verden endrer innovasjon huset lav. Kunnskap-bassenget er ganske enkelt for tynt. Og som kan sies uten vurderer motivasjon, gruppe strukturer etc etc etc.


Dette emnet er dekket i dybden i MBA-avhandlingen på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes (sammen med kreativitet og innovasjon DIY tilsyn, god idé Generator programvare og Power Point presentasjon) fra http://www.managing-creativity.com.


Du kan også motta et vanlig, gratis nyhetsbrev ved å skrive inn e-postadressen din på dette området.


Kal Bishop, MBA


**********************************


Du er fri til å gjengi denne artikkelen så lenge ingen endringer og forfatterens navn og Nettadressen beholdes.

No comments:

Post a Comment