Det synes at å ha et prosjekt som kommer inn på budsjett er den hellige gralen av prosjektledelse, spesielt når det gjelder CRM-prosjekter. Med sine 70% strykprosent, CRM prosjekter representerer en betydelig risiko for en liten bedrift finansielle helsen og garanterer mer "måle to ganger, kuttet en gang" hensyn før du begynner.
Kommer inn på budsjett betyr ikke at du klarte å presse prosjektet til uansett vilkårlig budsjett du kom opp med da du startet. Også betyr det ikke at du starter med en altfor sjenerøse budsjett.
Det betyr at du utvikler et budsjett som tar hensyn til en analyse av 4 kritiske områder:
-Payoff. Du trenger å vite nøyaktig hvordan CRM systemet kommer til å generere avkastning. Dette vil hjelpe deg å fokusere prosjektet på rett områder. Ved å vite hvordan du regner utbetalingen skal oppnås, kan du planlegge å oppnå det.
-Risiko. Du må finne ut hvor risikoen er i prosjektet, fordi "risiko = bekostning". Ved å finne ut hva kan gå galt, kan du ta tiltak for å minimere og inneholder denne risikoen.
-Tjenester. Pass på å ta fullt ut hensyn til utvalg av tjenester som vil være nødvendig. Noen få ofte oversett områder som kan øke dine tjenester bill betydelig incoude: møter, testing tid, debugging tid og "mens du er her..." tid.
-Teknologi. Velge feil teknologien er kan være en stor sløsing med penger. Fra de verste fall av en helt mislykket prosjekt til å ha for å bruke ekstra penger for å gjøre galt programvare gjøre ting det ikke var ment å gjøre.
Hva gjør å sette sammen et realistisk budsjett så vanskelig for små bedrifter er at det er ikke hva de gjør, og de har ikke opplevelsen av å ha gjort flere før. Det er ikke hva de gjør. Så, de avhengige selgere av CRM som har sine egne egeninteresse i ikke skremme av deres kunder med tall som oppfattes for å være for dyrt.
Ved å sette sammen et realistisk budsjett, kan du godt finne at prosjektet vil koste mye mer enn du var intitally forberedt på å bruke. Det er best å finne dette ut nå og før du "tegn på noen prikkede linjer".
Hvis du finner ut prosjektet kommer til å koste mer, er her noen ideer om hva du skal gjøre:
-Vent & Lagre. Kanskje må du vente i 6 måneder før du har et større budsjett. Bruk denne tiden til å få forberedt for prosjektet: Lær mer om programvare-valg, sørg for at du er forretningsprosesser er så finjustert som de kan, og fokusere på hvordan CRM-programvaren vil generere avkastning.
-Gå videre. Det kan være mer penger enn du forventet, men kan fortsatt være innenfor budsjettet. Hvis du er klar på hvordan CRM systemet skal generere avkastning, og du er ellers klar, gå for det!
-Skalere ned. Hvis du har en veldig klar idé om hvordan CRM-programvare er tenkt å oppnå avkastning, og du ikke har råd til full prosjektet, vil fokus på et mindre område til å begynne med som ha en tilbakebetalingstid. Bruk denne payback til å finansiere fremtidige prosjekter. Det er alltid en god idé å starte med mindre, høy-payoff prosjekter først.
-Finn flere ROI. Hvis du har en veldig klar og overbevisende business case for hvordan et CRM-system kommer til å forbedre bunnlinjen, er det mye lettere å finne de nødvendige midlene for å gjennomføre den.
-Dobbel sjekk. Kontroller at du velger riktig teknologi. Billig programvare kan ofte være dyrt å implementere. Dobbel baserer sjekk for å sikre at du budsjettet på riktig CRM-programvare. Du finner at en programvare som koster mer i lisensiering, ender opp som en samlet mer rimelig løsning.
Kommer inn på budsjett betyr startet du med en realistisk budsjett. Insider's CRM suksess systemet går i stor detalj om hvordan å utvikle en realistisk budsjett og gir kontroll skjemaer og regneark du trenger.
I en opp-kommende artikkel, vil jeg diskutere den andre siden for å utvikle en realistisk budsjett: prosjektet, kan du styre hvordan holde prosjektet på sporet, slik at det ikke avspore budsjettet.
No comments:
Post a Comment