Saturday, May 26, 2012

Handlingen læring: It�s mer enn OJT

For århundrer har selskaper brukt on-the-job trening (OJT). OJT fungerer fordi det følger mye av hva vi vet om voksen læring teori. For eksempel, vet vi:


1. Voksne lærer best når nye lære kan brukes umiddelbart.
2. Mye av klasserommet "læring" er tapt fordi det ikke overføres tilbake til jobben.


Handling-læring er en todelt-metode for å maksimere læring og produktivitet maksimere OJT. Handlingen læring at grupper av organisatoriske medlemmer som arbeider på ekte organisatoriske prosjekter og problemer. Gruppemedlemmenes arbeid er også ledsaget av regelmessig (og spontane) tilrettelegger-ledede refleksjon og diskusjon møter.


Handlingen prosjekter for læring har ført til nye produktet lanseres, anskaffelse og salg av selskaper og større organisatoriske endringer. I tillegg til omfattende og målbare produktivitet er det betydelige læring fordeler fra disse handling læring prosjekter. Fordelene inkluderer:


* eksponering til andre deler av organisasjonen,
* utviklingen av emosjonell intelligens (EI),
* lærer de politiske realitetene i organisasjonen, og
* å kunne presentasjon ferdigheter til toppledelsen.


Åpenbart, handling læring prosjekter krever alvorlige toppledelsen forpliktelse. Buy-in for toppledere inkluderer ikke bare bidrag til å velge prosjekter og deltakere, men også en forpliktelse til å evaluere og implementere prosjekter.


Ikke alle organisasjonens prosjekter er et passende tiltak læring-prosjekt. Mange prosjekter har alvorlige tidsbegrensninger som ikke ville tillate tilstrekkelig tid for ettertanke og diskusjon for prosjektgruppen. Noen prosjekter er ikke strategisk viktig nok til å rettferdiggjøre investering av organisatoriske ressurser (tid, folk og penger).


Tilrettelegger for handling læringsprosjektet må være en trenet tilrettelegger. For å maksimere læring i en handling læring prosjekt, må coach eller tilrettelegger vite hvordan du pakker ut læring fra lagets arbeid. Læring mål må identifiseres tidlig i prosjektet. Provoking kritisk tenkning, refleksjon, kreativ tenkning og selv-bevissthet er jobben som ordner slik.


Handling-læring er en av mange organisatoriske læring strategier. Handlingen læring må brukes i tråd med de andre organisatoriske læring programmene, for eksempel individuell coaching. Mange coaching diskusjonsemner kan for eksempel være basert på sanntid læring som foregår i en handling læring prosjekt.


Tydeligvis, handling læring prosjekter (som andre organisasjoners læringsmetoder) er ikke en kur-alle for alle behov for læring. Men, produktiviteten og læringsutbytte handling læring bør vurderes av enhver organisasjon.


For mer informasjon av handling læring prosjekter lese Dierck og Saslows kan 2005 læring Overstyrmann artikkel med tittelen "Handling læring i Management utvikling programmer."

No comments:

Post a Comment