Tror du at til tross for klager og problemene i organisasjonen, det er likevel betydelig godt arbeid og resultater oppstår? Vil du finne en måte å gi næring til disse positive slik at de engulf hele organisasjonen? La oss innrømme det – noen ganger vårt problem-sentrert fokus plasserer for mye oppmerksomhet på negativt. Kanskje er det tid for en ny tilnærming. Vi kan søke å oppdage excellence allerede til stede i våre organisasjoner – akkurat som Michelangelo rapporteres å ha sagt at han så en engel i rock og skåret for å sette den gratis.
Å ha en positiv visjon er den underliggende premisset for Appreciative Inquiry. Appreciative Inquiry er en filosofi, men det er også praktisk siden det tyder på en bestemt metode for å endre sosiale systemer. I sin mest grunnleggende form handler en appreciative inquiry om stille spørsmål om best av hva som er og hva har vært. Informasjonen er som et funn som gir seg drømt om positiv fremtiden og til slutt, utforming av handlingsplan for å gjøre det skje.
For eksempel er en konsulent eller trener ofte i posisjonen til å måtte forstå behovene for opplæring av et klient-selskap. Her er flere potensielle spørsmål som kan brukes i pris intervjuer:
• Beskriv en tid da du tok del i profesjonell utvikling som var spesielt energizing og opplivende. Hvem var involvert? hva har skjedd? Beskrivelse av arrangementet i detalj.
• Hvis du kunne forestille seg eller transformere til faglig utvikling som er tilgjengelig på noen måte du ønsket, hva en til tre ønsker å se skje å forbedre sin levedyktighet og effektiviteten?
• Hva har du tenke din egen rolle kan være å bidra til å gjøre dette skje? Som kan arbeide sammen med deg?
Resulterende kvalitative data ville bli mest effektivt analysert av dataprogram, for eksempel tekst gjenerverve, kode og hente programmer og konseptuell nettverk byggherrer. Slike programmer ville hjelpe trekke gyldig betydning fra dataene ved å redusere det, bidra til å identifisere mønstre gjennom komparativ analyse og gå utenfor inn lydkommentaren for vise dataene i matriser.
Betenke be om én eller flere pris spørsmål på din neste stabsmøte. Det riktig satt opp ved å gi ansatte litt bakgrunnsinformasjon og resonnement for tilnærmingen. La dem vite hva du skal gjøre med informasjonen og invitere interesserte parter til å engasjere seg i den resulterende handlingsplanen. Du kan bli overrasket over ved synergi resultater!
No comments:
Post a Comment