Friday, April 6, 2012

Kreativitet og innovasjon - store bedrifter Versus små bedrifter

Det er en gjennomgripende forutsetning at små bedrifter er mer kreative og innovative enn større bedrifter. Det vil si de identifisere problemer og generere ideer (kreativitet) og idé velger, utvikle og commercialise (skape noe nytt) disse ideene i større grad enn større bedrifter. Det er imidlertid en stor grad av untruth til denne antakelsen:


a) små bedrifter lider av et annet sett med problemer enn større bedrifter. Små bedrifter, for eksempel en tendens til å mangler ressurser, mens større bedrifter har en tendens til å ha flere ressurser, men kan være mindre klar for engros tilpasning under radikale endringer. Men disse begrensningene bety ikke at en er mer innovative enn den andre. Ren tilgjengeligheten av ressurser betyr større bedriftene skal være i stand til å skape noe nytt langs linjer på produkt, prosess, plassering og paradigmet oftere.


b) store bedrifter registrere flere patenter enn små bedrifter.


c) relativt lite data er tilgjengelig om innovasjon i små bedrifter.


d) de fleste forskning av små firmaer er gjennomført i den teknologiske sektoren,-et svært lite utvalg med det egne idiosyncrasies – svært store investeringer som noen tech bedrifter får forskyver dataene.


e) det er lite data, analysere om innovasjoner produsert av små bedrifter har noen betydning i det hele tatt.


f) små bedrifter vil uunngåelig tendens til å lide en mangel på intellektuelle deling og ramme bryte og høyere grader av avhengighet av bane- og parochialism.


g) det er forvirring mellom organisatoriske størrelse og team størrelse. Små grupper som arbeider med direkte tilgang til beslutningstakere i store organisasjoner kan være bare, hvis ikke mer (med større ressurser), effektiv enn små bedrifter.


Disse og andre emner som er omtalt i dybden i MBA avhandlingen på administrasjon av kreativitet og innovasjon, som kan kjøpes (sammen med kreativitet og innovasjon DIY Audit, god idé Generator programvare og Power Point-presentasjon) fra http://www.managing-creativity.com/


Du kan også motta et vanlig, gratis nyhetsbrev ved å skrive inn e-postadressen din på dette området.


Kal Bishop, MBA

No comments:

Post a Comment