Friday, April 27, 2012

Hvordan du analyserer ytelsen til din virksomhet

Hvor er business? Det er overfladiske spørsmålet mange spør bedriftseiere i stedet for standard "hvor er du". Få virkelig bryr seg om, eller lytte selv til ditt svar, fordi de vet at det er bare meningsløse chi-chat. Men vet du virkelig hvordan virksomheten din er utført? Noe som betyr mer enn bare salgsvekst eller lønnsomhet trender. Har du noen gang gjort en detaljert analyse av virksomheten din? Her er hvordan du kan.


SWOT-analyse


Det er et felles og langvarige verktøy å liste dine sterke sider, svakheter, muligheter og trusler (SWOT). Det er et enkelt konsept som gjør mye fornuftig. Å vite din SWOT er viktig og nyttig informasjon. Styrker og svakheter måle interne ytelse og kompetanse. Vurdere risikonivået fra eksterne forhold muligheter og trusler. Det er mange artikler om SWOT, men fordi denne typen analyse er så bredt, og hver enkelt bedrift er så unikt, det er vanskelig å beskrive hvordan du bruker den til noen bestemt situasjon. En enkel SWOT-metode er å dele et papirark i fire deler. Tegne en loddrett linje loddrett og en vannrett linje over midten av siden. Bruk toppen til venstre delen til å vise dine sterke, nederst til venstre for svakheter, topp rett etter muligheter, og bunnen rett etter trusler. Deretter kan du prioritere elementene, i hver inndeling etter viktighet.


Om du bør fokusere på å fikse de negative tingene, eller utvikle de positive som er en 'glass er halv-tom eller halv-full' type debatten som avhenger av holdning og perspektiv. Uansett en SWOT-analyse virkelig gir ikke mye veiledning. Mange forsøk på en SWOT-analyse faller flatt når enormity av aktiviteten er realisert. Hvor skal du begynne? Hva faktorer bør vurderes? Hvor bør du fokusere? SWOT-analyse er et flott verktøy, men brukerne trenger noen orienteringen og struktur for å gjøre arbeidet.


Fem styrker-analyse


I hans bøker "Konkurransedyktig strategi" og "Konkurransefortrinn" introdusert Michael Porter fem styrkene til konkurranse. De er de: 1) lønnsforhandlinger strøm av kunder, 2) lønnsforhandlinger strøm av leverandører, 3) trusselen om nye aktører, 4) trusselen om rivalisering fra eksisterende konkurrenter og 5) trusselen om substitusjonsbehandling. De fem styrkene gir et rammeverk som gjør det lettere å forstå og vurdere eksterne risikoer.


Å kombinere SWOT- og fem styrker


Både SWOT- og fem styrker er analytiske verktøy som er mye brukt av konsulenter, forskere og andre fagfolk. Metoden fem styrker er i utgangspunktet en avgrensning av eksterne del av en SWOT-analyse. Så er det fornuftig å kombinere disse verktøyene til å opprette en hybrid-metode.


Faktorer for å vurdere


For alle analyse å være verdt, må det vurdere alle aspekter av bedriften. Det er mange faktorer som er felles for nesten alle typer business. For å sørge for at ingen betydelige faktoren er oversett, må analyse være strukturert. Internt, fem Forretningssektorer skal analyseres: 1) management, 2) arbeidsstyrke, 3) salg og markedsføring, 4) operasjoner, og 5) finansielle. Eksternt, må hver av de fem styrkene evalueres. Siden hver bedrift er unik, må bestemte faktorene innenfor hver sektor være skreddersydde for virksomheten blir analysert.


Vurdering av faktorene


Etter spesifikke faktorer er opprettet, må virksomheten rangeres av hver faktor. Hvert element bør karakter på to måter: 1) viktigheten av faktor til bedriften, og 2) business kompetanse (intern) eller risk plan flate (ekstern). Rangere betydningen ved hjelp av en alfabetisk skala fra a til E, med en som angir svært viktig og e ikke viktig. Rangere kompetanse eller risiko nivået med en numerisk skala fra 1 til 5, med 1 som svært dyktig eller ikke sårbare og 5 blir mangelfull eller svært sårbare.


Categorizing resultatene


Ved hjelp av dobbel Rangeringssystemet kan resultatene kategoriseres etter prioritet. Viktig, men fargesvakt eller svært sårbare (A5) faktorer kan bli liv truende. Viktig, og dyktigere eller ikke er sårbar (A1) faktorer er kjernen styrker. Resultatene mellom ekstreme klassifiseres i: kritisk feil, moderat svakheter, potensielle svakheter, nøytral, potensielle styrker, og sekundære styrker.


Handlingsplan


Hver kategori hjelper med å fastslå hva som må gjøres og når. Livet truende faktorer må være adressert umiddelbart. Kritisk feil kommer neste. Moderat svakheter er ikke mordere, men korrigere dem kan forbedre ytelsen. Potensielle og sekundære styrker, bør vurderes for å avgjøre hvis det de er verdt å utvikle. Kjernen styrke ligger i hva virksomheten gjør best. For mange sterke sider kjernen indikere at enten forretningsressurser spres til tynn, eller analysen ikke var målet. Stolt for tungt på en kjerne-styrke kan slå inn i en stor svakhet hvis firmaet omgivelsene endre slik at styrken mye mindre viktig eller selv irrelevant.


Konklusjon


Analysere ytelsen til en bedrift er en tøff oppgave å takle, spesielt for eiere som har ekspertise og tid ligger i kjører den daglige driften. Hybrid-metoden, som er beskrevet ovenfor, gir en ramme som bryter aktiviteten i håndterbare biter og prioriterer automatisk resultatene.


Analysere din virksomhet vil vise deg hvordan og hvor å forbedre ytelsen. Så når noen og spør "hvor er business", vil du ha noe verdt å si, selv om de ikke er lytting.

No comments:

Post a Comment