Wednesday, April 18, 2012

Hvis du ikke kan gjøre venner, gjør du fiender!

Tid og vennskap er blant de mest ønskede juvelene av livet. For å bygge ekte vennskap, for å sortere ut folk som vil være skuffende, trenger du tid; men tid er nettopp hva du er for kort. Ta det korte kuttet og unngå skuffelse: gjøre fiender!


Det er noen ønsker (Hvis noen) sterkere enn det dype ønsket om å være likt. Første gang du innsett at ikke alle likte du, det var et sjokk. For de fleste av oss var den første leksjonen vi lært på skolen, og vi trengte tid til å godta den. Så hardt som det var å oppdage at kjærlig du ikke var det viktigste formålet med klassekameratene dine, du også lært å leve med den. Du tok vare på dine venner, og så lenge de ikke bully du, du var nesten døve og blind for andre mennesker.


Du er ikke lenger i skolen. Hvis du vrir din tale, dine tanker, dine meninger, din tro for å behage alle og deres far, som vil de ha? Du ikke, du kan ikke ha hver mulig personlighet. Hvis du spille dette spillet, en dag eller en annen, vil folk bli skuffet når de får egentlige selv; ikke fordi denne "true deg selv" er dårlig, men fordi de vil oppdage at du har blitt juks. Til tross for hva er ofte sagt, folk sjelden fordømme juks moralske grunner (de måtte jukse seg selv), men heller fordi de ikke fullt ut forstår spotte på. Du vil bli hatet uten å være elsket, siden de ville ha elsket en forfalskning deg selv. Og likevel, er du sikker på at du vil være likt av noen?


Se på sannheten! Hvis du kjørte en butchery, ville du ikke være også likt av vegetarianere som ved kjøtt etere. Hvis du har oppfunnet den ultimate kur for dårlig syn, kan opticians føle ergerlig, for å si mindre! Du contented deg selv med å holde fred i din skole dager, og du hadde rett. Du har fortsatt rett hvis din viktigste mål i livet er å være ubemerket. Men hvis du ønsker å være den mest vellykkede slakter eller ophtalmologist, du er galt!


For å bygge merkevaren din, kan du gå den enkel og hyggelig måten: vil du få vennlig kunder, fra tid til annen, vil du høre en eneste praises, men ikke ofte. Du vil være velkjente i gaten og faktisk berømte i din by, det som kan være nok for en garagist eller en frisør... Hvis det ikke er noen konkurrenter. Er det nok for deg? Hvis du har tenkt å bygge bedriften, og merkevaren, i en større skala enn din nabolaget, foretrekker du kanskje å gå gjennom feltene. Hvis du oppretter din sti, vil det være mindre overfylt enn brolagt måte.


Hvis du har det travelt å være virkelig og dypt likte, respektert og klarert i virksomheten din, gjør du fiender. Det finnes noen svært gode grunner til å gjøre fiender:


-de snakker om deg: mennesker blir aldri lei av gossiping;
-de provosere en følelse av nysgjerrighet som genererer en iver etter å vite av en selv;
-de gjør deg annerledes enn dine konkurrenter;
-kort sagt, de tar vare på din berømmelse.


Stole på dine fiender: de vil aldri fortelle deg ned.

No comments:

Post a Comment