Tuesday, April 17, 2012

Analysere kunder i din virksomhet planlegger

Delen kunde analyse av forretningsplanen vurderer kundesegmenter som selskapet serverer. I den, må selskapet 1) identifisere sin målkunder, 2) formidle behovene til disse kundene, og 3) vise hvordan produktene og tjenestene tilfredsstille disse behovene.


Det første trinnet i kunde-analysen er å definere nøyaktig hvilke kunder, selskapet er serverer. Dette krever spesifisitet. Det er ikke tilstrekkelig å si selskapet er rettet mot små bedrifter, for eksempel fordi det finnes flere millioner av disse typer kunder. Heller, planen må finne nøyaktig kundene den viser, for eksempel små bedrifter med 10 til 50 ansatte i store metroområder byer på vestkysten.


Når planen har klart identifisert og definert selskapets målgruppe, er det nødvendig å forklare demografien for disse kundene. Spørsmål besvares inkluderer: 1) hvor mange potensielle kunder passer den oppgitte definisjonen? er denne kundebase økende eller minkende? 2) hva er den gjennomsnittlige inntekter/inntekten av disse kundene? og 3) der er disse kunder geografisk basert?


Etter å forklare kunde demografi, må planen detalj behovene til disse kundene. Å formidle kundebehov kan ta form av siste handlinger (X % har kjøpt et lignende produkt i siste), fremtidige prognoser (når intervjuet, X % sa at de ville kjøpe produktet/tjenesten Y) og/eller implikasjoner (fordi X % bruker et produkt/tjeneste som forbedrer vår produktet/tjenesten/erstatter, deretter X % må våre produkt/tjeneste).


The business plan må også detalj driverne for kunden beslutningstaking. Prøven spørsmål å besvare inkluderer: 1) finner kunder pris å være viktigere enn kvaliteten på produktet eller tjenesten? og 2) kunder ser etter den høyeste grad av pålitelighet, eller vil de har sine egne støtte og søker bare et grunnleggende nivå av tjenesten?


Det er ett siste kritiske trinn i kunde-analyse--viser en forståelse av faktiske beslutningsprosessen. Eksempler på spørsmål besvares her: 1) skal kunden-consult andre i deres organisasjon/familie før du foretar en beslutning?, 2) vil kunden forsøke flere bud? og 3) produktet/tjenesten krever betydelig operasjonelle endringer (f.eks, vil kunden måtte investere tid til å lære nye teknologier? fører produktet/tjenesten til andre medlemmer i organisasjonen å miste jobben sin? osv.).


Det er avgjørende å virkelig forstå kundene for å utvikle en vellykket forretnings- og markedsføringsstrategi. Som sådan, krever sofistikerte investorer omfattende profiler av et selskaps målkunder. Ved å bruke tid til å undersøke og analysere din målgruppe, vil du utvikle begge forbedre din strategi og finansiering suksess.

No comments:

Post a Comment