For å opprettholde en vellykket bedrift, må virksomheten forstå og vedlikeholde et positivt forhold med sine kunder. Customer Relationship Management (CRM) er prosessen med å bringe kunden og selskapet nærmere sammen. Det er mange forskjellige områder Customer Relationship Management kan implementeres. Målet med CRM er å hjelpe et firma med opprettholde nåværende kunder, i tillegg til å få nye kunder.
Målrettet markedsføring
Målrettet markedsføring oppnås gjennom å samle inn informasjon om kunden. Denne informasjonen kan være å kjøpe vaner eller bare demografi. Tanken bak dette er at en bedrift analyserer en kunde kjøper og markeder bestemte produkter til kunden basert på hans eller hennes kjøpe vaner. Bedrifter spor å kjøpe vaner ved hjelp av rabatt kort og special-butikken kredittkort. Målrettet markedsføring kan også implementeres på Internett. Amazon.com har produktanbefalinger basert på kjøpe vaner og klassifiseringer for produktet. Kunder kan også sendes e-postmeldinger som markedet målrettede produkter. Markedsføring riktige produkter til riktige kundene kan øke betydelig salg for en bedrift med minimal tilhørende kostnader.
Telefonsentre og kundeservice
Har du noen gang kalt en bedrift å klage eller bestilt et produkt og fant et automatisert samtale svar (det vil si "Trykk 1 Hvis du har spørsmål, 2 for kommentarer" osv.)? Det er CRM. Telefonsentre som motta anrop og overvåke kunde/business interaksjoner kjører ofte på hostet CRM-programmer. CRM-ledere vil gjøre telefonsentre som effektiv og kunde-vennlig som mulig. En kunde som enkelt kan navigere gjennom et automatisk system er mer sannsynlig å gjøre forretninger med samme selskap i fremtiden. I tilfelle av en klage er en kunde som har problemer er svart på umiddelbart mer sannsynlig å tilgi og glem et selskaps overtredelser. Kundeservice er ryggraden i alle CRM prosesser og strategier.
CRM-leverandører
Ikke overraskende, for å kunne lykkes samle inn data, administrere call centers, analysere data og gjøre endringer, må bedrifter CRM-programvare. Det er mange CRM-leverandører i verden. Mest anerkjent-leverandører er Siebel, Salesforce.com og Microsoft. Hver av disse leverandører har bidratt til CRM på sin egen måte.
CRM-programmer
Det er mange forskjellige typer CRM-programmer. Noen CRM-programmer er Web-basert, så de kan nås via en nettleser. Andre CRM-programmer har programmer som er bygget for å integrere dataoppføringer og databehandling på tvers av flere programmer. CRM-leverandører har også bestemt strategier som er unike for hver klient. Målet med en CRM-leverandør er ikke bare oppgradere et selskap med den nyeste teknologien for CRM, men også å utforme selskaper infrastrukturen i for eksempel en måte som kunde/bedrift forholdet kan blomstre.
Konklusjon
Å vite kunden er nøkkelen til en vellykket bedrift. Kunderelasjonshåndtering er prosessen som en virksomhet analyserer sine kunder og gjør endringer i henhold til dette. CRM-leverandører gir programmer og råd om de beste CRM-metodene. De fleste observatører tror at CRM praksis vil fortsette å blomstre som nye CRM-strategier og teknologier utvikles. For enhver bedrift er en vellykket CRM-tilnærming en må-ha.
No comments:
Post a Comment