Seks-Sigma gir en metodisk, disiplinert, kvantitativ tilnærming til kontinuerlig forbedring av prosesser. Gjennom bruk av statistiske tenkning, avdekker Six Sigma natur business variasjon og dens innvirkning på avfall, opererer kostnader, syklustid, lønnsomhet og kundetilfredshet.
Begrepet "six sigma" er definert som et statistiske mål på kvalitet, spesielt en nivået på 3,4 feil per million eller 99.99966% høy kvalitet. For å sette ut i praksis seks Sigma management filosofi og oppnå denne høy kvalitet, implementerer en organisasjon Six Sigma-metodikk. Den fundamentale målet for Six Sigma-metodikk er gjennomføringen av en måling-baserte strategi som fokuserer på prosess forbedring og variasjon reduksjon gjennom anvendelse av Six Sigma forbedringsprosjekter. Prosjektene velges som støtter selskapets generelle kvaliteten forbedring mål.
En Six Sigma-prosjektet begynner med de riktige beregningene. Six Sigma produserer en flom av data om din prosessen. Disse målingene er avgjørende for din suksess. Hvis du ikke måle det, kan ikke du behandle den. Gjennom disse målinger og alle dataene, kan du begynne å forstå prosessen og utvikle metoder for å identifisere og implementere de riktige løsningene for å forbedre din egen prosess. Six Sigma klart styrke er en data-drevet analyse og beslutningsprosessen — ikke noen mening eller gut føler.
Beregninger ligger i hjertet av Six Sigma. Viktige tiltak som er nødvendige for å evaluere hvor vellykket prosjektet blir identifisert og bestemt. Den første evne og stabilitet av prosjektet er bestemt for å etablere en statistisk grunnlinje. Gyldige og pålitelige beregninger overvåke fremdriften for prosjektet. Seks Sigma disiplin begynner ved å klargjøre hvilke tiltak er nøkkelen til å måle resultater, så det gjelder data og analyse for å bygge en forståelse av viktige variabler og optimalisere resultatene. Faktum drevet beslutninger og løsninger er drevet av to viktige spørsmål: hva slags data/informasjon må jeg virkelig trenger? Hvordan bruker vi den informasjonen for å maksimere fordelen?
Seks Sigma beregninger er mer enn en samling av statistikk. Hensikten er å gjøre målrettet målinger av ytelse i en eksisterende prosess, sammenligne den med statistisk gyldig idealer, og lære å eliminere alle variasjoner. Krever en forståelse av forholdet mellom kritiske variabler å forbedre og opprettholde produktkvalitet. Bedre forståelse av de underliggende relasjonene i en prosess som ofte fører til forbedret ytelse.
For å oppnå en konsekvent forståelse av prosessen, er det identifisert potensielle viktige egenskaper; Bruk av kontroll diagrammer kan bygges for å overvåke disse input variabler. Statistiske evalueringer av dataene og identifiserer nøkkelområder å fokusere prosess forbedring innsatsen på, som kan ha en negativ effekt på produktkvalitet hvis ikke kontrollert. Avansert statistisk programvare som Minitab eller Statgraphics, er svært nyttig hvis ikke viktig for gathering, kategorisere, vurdere og analysere data samlet gjennom en Six Sigma-prosjektet. Spesiell årsak variasjon kan også dokumentert og analyseres. Når behandlingen av kvalitetsproblemer, er det nyttig for å bestemme hvilke av de mange typene feil forekommer oftest for å konsentrere sin innsats der det er potensial for forbedring er den største. Det er en klassisk metode for å bestemme "avgjørende noen" gjennom et Pareto-diagram.
Mange statistiske prosedyrer anta at dataene blir analysert kommer fra en klokkeformet normalfordeling. Når dataene som skal analyseres ikke passer inn i en vanlig klokkeformede distribusjon, kan resultatene være villedende og vanskelig å skjelne. Når slike data fordeling er oppstått, kan andre statistiske teknikker som brukes til å vurdere om en observert prosessen kan rimelig modelleres ved en normal datadistribusjon. I slike tilfeller, enten en annen type distribusjon må velges eller dataene må bli forvandlet til en beregning som det er normalt distribuert. I mange tilfeller kan dataene prøven omformes slik at det er ca normalt. For eksempel square røtter, logaritmer og resiproke ofte ta en positivt skjev fordeling og konvertere den til noe i nærheten av en klokkeformet kurve. Denne prosessen vil avdekke betydelig statistiske variasjonen, skille de viktige dataene fra meningsløse data "støy".
Når dataene er samlet og et problem grunnleggende årsakene bestemmes, arbeider prosjektgruppen sammen for å finne nye kreative løsninger for forbedring. Dataene er brukt og som grunnlag-det er målinger av realitetene du ansikt! Men det er smart mål og smart analyse av dataene, og fremfor alt smart etablering av nye løsninger for forbedring og deres implementering – som opprette reell endring. Six Sigma statistiske verktøy er bare middel til en slutt, og bør ikke tolkes som slutten selv. Ved hjelp av verktøy på riktig måte er avgjørende for å få det ønskede resultatet. Gjennom en vellykket bruk av statistikk i avdekke signifikante data, vil Six Sigma drive en organisasjon mot å oppnå høyere nivåer av kundetilfredshet og redusere driftskostnadene.
No comments:
Post a Comment