Administratorer og ledere-er de synonymer?
En manager er person ansvarlig for å lede og kjører en bedrift eller et prosjekt. Lederskap handler mellommenneskelige relasjoner. Administrere betyr planlegging, utvikling og organisering. I dagens samfunn lederskap er kvaliteter sammen med håndtering evner et must.
Hvis det er én ting har jeg lært i løpet av min karriere som en militær TV redactor i den Romanias forsvarsdepartement, det vil si at ledelse har aldri vært enkelt. I denne dagen og alder selv militære ledere står overfor mange utfordringer, inkludert byråkrati, media påvirke, internasjonalisering og endringer av kulturelle og økonomiske mønstre.
En ting er så langt klart: en leder er ikke en linjal eller en despot. Hans rolle er å lede, å inspirere, å kommunisere, å bygge tillit og å direkte mot oppnåelse av mål.
Mange ledere anser seg selv ledere. Vel, det ikke er helt nøyaktig. Når en manager er i stand til å overtale et team å fullføre noen mål uten å tvinge sin autoritet, er han demonstrere lederegenskaper. Mens en leder kan være en leder, en manager er ikke nødvendig en leder.
Gjør ingen forvirring: å være ansvarlig for et team automatisk gjør deg ikke en leder. Folk velger lederne sine naturlig, basert på personlige følelser, mesteparten av tiden subjektive evalueringer. Det er noen tradisjonelle mønstre som folk ser etter i en leder: fysiske utseende, sosiale og personlige egenskaper. Studier bevise at høye og kjekke menn gjøre karismatiske ledere. Utdanning spiller en viktig rolle, men det er ikke så viktig som personlige egenskaper som Karisma, magnetisme, omdømme og takt. Slike ledere må være trygg og kunne lytte til sine tilhengere. Mens fysisk utseende ikke kan endres, men litt bedre med de riktige klær, kan andre atferder trenes.
Ledertrening-er det virkelig nødvendig?
Mitt svar er ja. Ledere er gjort, ikke født. Det er ikke noe slikt som en naturlig født leder-dette er bare en etikett som brukes til å beskrive en person kunne påvirke andre lett. Fordi alle har en naturlig født kapasiteten å lede, er å bli en leder ikke så vanskelig. For å oppnå dette målet gå opplæring og læring hånd i hånd.
Hva bør en leder lære? Kunsten å kommunisere et budskap på tvers effektivt og tydelig er en viktig del av å være en vellykket leder. Snakker er ikke nok. Viktige faktorer, for eksempel forståelse og bruk av kroppsspråk, lytting og skriving, sikring for å generere selve livsnerven i god kommunikasjon.
En leder bør lære å overvinne andre folk barrierer ved levering av en melding. Det er tre grunnleggende regler for å oppnå dette målet: være klar i tankene dine, kan du levere meldingen i klartekst, og sørg for at ideen har blitt forstått.
Kulturelle forskjeller kan gjøre det vanskelig for noen mennesker å kommunisere effektivt. Tyskerne og Norden er mer restriktiv gest enn mange Latin nasjoner, mens amerikanerne og australiere kan si nøyaktig hva de mener. En "være deg selv"-tilnærming kan arbeide-det er ingen bedre markedsføring enn å fortelle sannheten. Være ærlig, men ikke uhøflig. Ikke prøv å være noen andre eller kopiere en annen ens stil.
Du har hørt det ofte: førsteinntrykket er svært viktig. I forretnings- og media som er en bevist teori: de første fem sekundene av et møte er viktigere enn de neste ti minuttene. En feilfri titt, selv om den er uformell, gjør alltid en god effekt: matchende anstendig farger, ulastelig sko og klær, en riktig hårklipp og ingen overdrivelse med Köln vil ikke feile.
Sikkert det er mer til ledelse trening enn man kan skrive i en kort artikkel: fra å lære hemmeligheten av klar kommunikasjon både innad i teamet og med media, til å forstå og bruke bevegelser; fra lære å lytte til anerkjenner og overvinne fordommer (bakken regel: Tenk om ord du hører, ikke personen sier dem); fra lesing effektivt til å ta notater og forbedre minne; fra å bruke telefonen for å skrive bokstaver og mye mer.
Fordi det moderne samfunnet er kontinuerlig endring, trenger moderne ledere og ledere å forbedre sine ferdigheter stadig og samle kunnskap viktig for deres organisasjoner.
Lederskap teorier
I 1960 beskrevet Douglas McGregor to atferdsmessige teorier, "Teori X" og "Teori Y", i sin bok "The menneskelig Side av Enterprise".
Teori X representerer ideen om herskende ved å kontrollere, den såkalte "kølle og gulrot" filosofien av ledelse. Ifølge Freud mennesker er naturlig lat og nød å bli kontrollert eller straffet for å arbeide effektivt. Noen ledere tror disse affirmasjoner. I det moderne samfunnet slike tilnærminger føre noe sted: ansatte bli frustrert, føler deg ukomfortabel på jobben, har en tendens til å introvert, utfører bare fordi de er redde for noen konsekvenser, og ikke fordi de er motivert. Så lenge denne teorien-du kan finne en bedre beskrivelse av den på nettet ved å skrive inn Douglas McGregor i en søkemotor-vil påvirke ledere, vil virkelige potensialet av en ansatt forbli skjult.
Mcgregorâ € ™ s teori Y gir prominence til kommunikasjon og menneskelige faste innbyrdes forhold. Ledere som skaper en harmonisk arbeidsmiljø motivere arbeidere. Tanken er at en fornøyd team vil oppnå mål raskere og mer dyktig enn en frustrert, engstelig team. Utøvere av teorien Y gir tillit til sine tilhengere, vet hvordan å lytte og hvordan å belønne dem og støtte initiativ og kreativitet. Individuelle og organisasjonsmessige målene kan integreres. Dette er typen tilnærming det moderne samfunnet lengter etter. Folk trenger å bli respektert og verdsatt for hva og hvem de er. Selv om det er fellestrekk for oss alle, er det en feil tilnærming til å generalisere.
Hvorfor motivere?
Behandle din arbeidstakere som individer, og snart vil du være i stand til å høste fruktene av sitt arbeid. Og ikke glem: en "Takk, godt utført" motiverer og vinner et hjerte og et vant hjerte betyr et skritt mot å oppnå lojalitet.
Å motivere midlene til å forstå menneskets natur. Motivasjon er en viktig faktor i eksistens og suksessen til et selskap, og det er en ferdighet som må læres. Glem ideen om at penger er den førsteklasses motivator. I dag sikkerhet er en stor stimulans: arbeidsledighet bestemmer arbeidere å sette pris på sikkerheten for en jobb. Vel, sikkert ansatte vil fungere positivt til en høyning eller en pengene-prisen, men hvis de ikke liker jobben, selskapet eller (Ja!) manager er lite sannsynlig at de vil utføre på sitt beste.
Konklusjon
Som mennesker har en normal predisposisjon for å følge visse holdninger, bør moderne ledere og ledere være forsiktig og gjennomføre ved eksempel. For å unngå oppfatningen av inkonsekvens i ledelsen, opplæring deres lederskap ferdigheter er en nødvendighet.
No comments:
Post a Comment