Professor Walter Oechsler av i universitetet Mannheim (Tyskland) mener arbeidsplassen og ansatte i det 21 vil være preget av "flexibilization." Oechsler ser "flexibilization" av arbeidsplassen og arbeidsstyrke fører til "en kjernegruppe med ubegrenset full sysselsetting, og en stadig større gruppe av kortsiktige begrenset og/eller deltid ansatte som står overfor alvorlig sysselsetting risiko, til slutt resulterte i stress."
Dessverre, må jeg enig med Oechslers ganske ubehagelig prediksjon. Økende global konkurranse vil føre til økt press og stress på alle ansatte. Ansatte som er uforberedt på den nye arbeidsplassen vil finne seg med stor risiko.
Oechsler fortsetter med å beskrive en stor endring i bedriftens strategi. "Mens typiske bedriftens strategi av industrielle samfunn var ensartet masseproduksjon med Tayloristic strukturer og stabil sysselsetting, den dominerende strategien for global konkurranse er fleksible spesialisering...Strategien av fleksible spesialisering er rettet mot kundenes behov."
Dette skiftet i fokus fra fast standardisert produksjonsplaner til fleksibel, tilpasset kundestøtte vil dramatisk påvirke arbeidsplassen og arbeidsstyrke. Den 20. århundres ansatt må å bringe en "fleksibel spesialisering" 21st century organisasjonen.
Tjueførste århundre organisasjoner vil bare være interessert i å ansette ansatte som bringer en spesialisering som vil tjene fleksibel behovene til kunder/klienter. Personalet posisjoner for å støtte disse kundestyrt prosesser vil fortsatt være tilgjengelig, men disse ansatte posisjoner (ikke kjernekompetanse) skal stadig vurderes på nytt i lys av mulig outsourcing.
Med unntak av en liten gruppe av kjernen fagfolk må ansatte adoptere en tenkemåte for å selge sine spesielle evner og ferdigheter til forskjellige arbeidsgivere. Oechsler ser for seg disse ansatte som "entreprenører markedsføring sin egen menneskelige ressurser for å lage en levende". Arbeidsevne vil være nøkkelen til ansatt overlevelse, ikke stabiliteten i selskapet.
Et annet kraftig trenden på arbeidsplassen som vil bli teknologisk mulig "virtuelle firmaet." Oechsler mener det virtuelle firmaet kan undertrykke sosial interaksjon og føre til nye former for fremmedgjøring. Hva vi vet om gruppedynamikk i ansikt vil måtte bli re-undersøkt i virtuelle samhandling. Hvordan vil ansatte reagere i desentralisert arbeid strukturer av virtuelle firmaer? Vi rett og slett vet ikke.
Oechsler mener "informasjonsteknologi vil oppløse sosiale enheter". Hvis Oechsler er riktig, opprettes det nye enheter og relasjoner? Jeg antar det sosiale aspektet av våre menneskelige natur ikke har forandret seg.
Oechsler (2000) oppsummerer hans spådommer for 21st century arbeidsstokken ved å si, "ansatt vil ta på seg mer og alvorlig risiko for å bli arbeidsledige."
Arbeidet med organisatoriske effektivitet (OE) konsulenter vil dramatisk påvirkes av disse endringene i arbeidsgiver-arbeidstaker forhold. Nedbemanning, outsourcing, og globale allianser som begynte å ta overskrifter på 1980-tallet var ikke bare moter som er drevet av noen grådige kapitalister. Disse trendene er indikatorer for kraftigere megatrends av økende global konkurranse og økende teknologisk raffinement. Ingen tvil, vil mange psykososiale problemer oppstå fra disse trendene.
Er du og din organisasjon (eller klienter) klar for flexibilization?
No comments:
Post a Comment