Den Project Management Body of Knowledge (PMBoK) ble en akseptert standard (som etablerte av Project Management Institute) som er fremdeles mye brukt i mange bransjer rundt om i verden. På et grunnleggende nivå har mange av de metoder som orde av PMBoK og seks Sigma mye til felles. Begge ønsker å etablere en god plan; identifisere og kommunisere med interessenter; Utfør vanlige gjennomganger; og administrere tidsplanen, kostnader og ressurser.
Seks Sigma er ikke bare en annen project management-tiltaket eller program for forbedring av prosessen. Seks Sigma er ikke bare et nytt begrep for prosjektstyring og heller ikke er det en mer ompakking av gamle konsepter. Det er mer enn det fordi det er en robust kontinuerlig forbedring-strategi og en prosess som inkluderer kulturelle og statistiske metoder. Seks Sigma er utfyllende med eksisterende project management-programmer og -standarder, men er forskjellig i betydelige måter. Begge disipliner søke å redusere feil, forhindre defekter, kontrollere kostnader og planer, og behandle risikoen. Generelt, prosjektledelse og prosjektgjennomføring prøver å oppnå disse målene av oppmuntrende beste praksis på prosjektet prosjekt basis, ofte gjennom mekanisme av et prosjektkontor som promulgates politikk, gir maler og råd, fremmer riktig bruk av verktøy som-critical path method og kanskje utfører periodiske prosjektet vurderinger.
For mange prosjektstyringsmetoder har mislyktes ikke fordi de ikke var å legge verdien, men fordi du ikke kunne måle effektiviteten av metodene eller kvantifisere verdien som er lagt til av prosessendringene. Seks Sigma gir en strukturert metode for data-drevet med verktøy og teknikker som selskapene kan bruke til å måle resultatene deres både før og etter Six Sigma-prosjekter. Bruke Six Sigma, kan management måle planlagte resultatene av sine prosesser og finne ut roten årsakene til variasjoner slik at de kan forbedre arbeidsprosesser for å oppfylle og overgå de ønskede ytelsesnivåer.
Seks Sigma gjør det mulig for prosjektledere å ta sine prosjekter til nye nivåer av disiplin og omfattende engasjement. Du kan nærme dem ad hoc og implementere dem som du lærer dem for standard prosjekt ledelse ideer. Du kan ikke gjøre seks Sigma halfheartedly, og det er en god ting. Seks Sigma er ikke for dabblers. Du kan ikke implementere det detaljer her og der. Hvis du er i, du er i dyp, og du er i for lang hale. Igjen, det er en god ting fordi det nivået av forpliktelse ikke bare får alle som er involvert og holder dem involvert men fører også til mer betydelig og vidtrekkende endring i din prosesser.
Det er mange utfordringer som møter prosjektledere: datainnsamling og analyse, problemløsning, forståelse og evaluering av eksisterende prosesser, utvikle og sporing mål i en standardisert måte og gjør kvantitative evalueringer. Seks Sigma metodikk gir verktøy og teknikker for å hjelpe en manager lykkes i alle disse utfordringene. Denne suksess oppnås ved hjelp av forstå hva metodikken er, hvordan den skal brukes, og hvordan den brukes.
Seks Sigma er ikke bare en annen supplement til organisasjonens eksisterende ledelse metoder. Det er en utfyllende management metodikk som er integrert i, og erstatter eksisterende veier å bestemme, analysere, og løse/unngå problemer, samt å oppnå forretnings- og kunde behov objektivt og metodisk. Seks Sigma kan brukes på operative ledelse problemer, eller det kan direkte støtte strategisk ledelsesutvikling og implementering. Seks Sigma sett med verktøy er mer forstand anvendelig enn de som vanligvis brukes i typisk prosjektstyring. Six Sigma er mer aktivitetsorientert løsninger på problemer på deres rotårsak og forebygging av deres regelmessighet i stedet for forsøk på å kontrollere mulige årsaker til feil på prosjektet prosjekt basis.
Bredde, dybde og presisjon av Six Sigma også skille den fra typiske prosjektstyring. Seks Sigma har et veldefinert prosjektet charter som skisserer omfanget av et prosjekt, finansielle mål, forventede fordeler, milepæler, etc. Det er basert på vanskelige økonomiske data og sparing. I typisk prosjektledelse gå organisasjoner i et prosjekt uten å helt vite hva de økonomiske gevinstene kan være. Seks Sigma har en solid kontroll-fase (DMAIC: definere-måle analysere-forbedre-kontroll) som gjør nøyaktige mål, identifiserer bestemte problemer og tilbyr spesifikke løsninger som kan måles.
Seks Sigma er en robust kontinuerlig forbedring-strategi og en prosess som inkluderer kulturelle metoder som Total kvalitetsledelse (TKL), prosessen kontroll strategier for eksempel statistiske prosess kontroll (SPC) og andre viktige statistiske verktøy. Når det gjøres riktig, Six Sigma blir en vei mot organisasjonen og kulturell utvikling, men det er mer enn et sett av verktøy. Seks Sigma er strategisk og systematisk anvendelsen av verktøyene på målrettet viktige prosjekter på riktig tidspunkt å bringe om betydelig og varig endring i en organisasjon som helhet.
No comments:
Post a Comment