Folk mai, og ofte gjør, forårsake betydelig skade på seg selv ved å basere sine liv på unøyaktigheter og misoppfatninger. Noen av mest ofte sitert i forhold til stress omfatter følgende:
"Det er ikke noe slikt som stress"
Det er, men ordet 'stress' seg selv er ofte brukt feil. Mange folk vil bruke det når de har et midlertidig arbeid overbelastning, mens faktisk stress oppstår bare når en person oppfatter (over en lengre periode) som de har nok personlige ressurser til å takle en gitt situasjon.
Vi kan tenke på stress som en lysbryter som kroppen vår slår på automatisk i spesielle tilfeller. Hva vi trenger å gjøre er å lære hvordan å deaktivere bryteren. Dette er en evne som må bli undervist - som bare gjennom undervisning kan vi lære å håndtere kroppens naturlige reaksjon på oppfattet fare.
"Stress er bra for deg"
Feil. Det er ofte feilaktig trodde at stress er bra for folk, når langvarig stress er alltid skadelig. Dårlig helse på grunn av arbeidsrelatert stress eller betingelser som er tilskrevet den, er også en av de vanligste typene arbeidsrelaterte dårlig helse rapportert.
Mens en viss mengde trykk kan motivere individer og derfor være nyttig, stress er aldri så. En sannsynlig forklaring på myten om at folk utføre godt under stress er at faktisk utfører de godt under press som er "kontrollert" (dvs. effektivt klarte).
Kontrollert press er nyttig når vår kropp og sinn er fininnstilt på en måte som gjør det muliggjør for dem å oppnå optimale resultater og ytelse. En følelse av nervøsitet før du gir en presentasjon, for eksempel vil ofte resultere i økt mental skarphet og responsiveness, som vil stimulere publikum. Ved sammenligning, ankommer sent, ikke tilstrekkelig forberedt eller med en bærbar PC eller en projektor som ikke klarer å fungere hensiktsmessig ville uunngåelig bli stressende.
"Stress er en mental sykdom"
Feil. Stress er de naturlige reaksjon folk har for overdrevent trykk eller andre typer etterspørsel plassert på dem.. Stress seg selv er ikke en sykdom, men det kan føre til mental og fysisk sykdom som depresjon, ryggsmerter og hjertesykdommer.
"Stressfaktorer påvirker alle like"
Feil. En arbeidsgiver eller leder bør sette pris på at ikke alle medlemmer av deres team vil reagere på samme måte gitt problemer, og at hvor en person oppfatter som bare trykk, en annen kan oppfatte som stress.
Ledere og veiledere må du være oppmerksom på symptomer på stress og har ferdigheter og kompetanse til å uskadeliggjøre eller redusere eventuelle problemer før de blir potensielt alvorlige eller forstyrrende. Å kunne snakke over vanskelige situasjoner kan ofte hjelpe de ansatte som er under svært høy belastning, og ledere bør ideelt gi den første linjen i støtte i oppmuntre ansatte til å ta skritt for å bekjempe problemet. Dette kan være gjennom in-house henvisning, f.eks til menneskelige ressurser eller Occupational Health; eller til en ekstern rådgivning tjeneste, f.eks en ansatt hjelpeprogram eller andre utenfor etaten.
'Lider av stress er et tegn på svakhet'
Feil. Noen kan lider av stress. Det kommer an på omstendighetene som vi er i på tiden.
Mange tror at hvis de innrømmer til å oppleve stress, er det et tegn på svikt, svakhet eller ineptitude. En personlige arbeider i en organisasjon der det er overhengende oppsigelser, kan for eksempel også søke å dekke opp noen tegn på stress i troen på at de kan bli sett på som ikke kan takle deres jobb, og kan derfor betraktes som unnværes.
Mange ansatte er også skeptisk til enhver omtale av stress blir registrert på deres arbeid-posten i tilfelle det kan skade deres sjanser av forfremmelse, og så unngå å diskutere problemet med kolleger. Det er derfor det er så viktig at arbeidsplassen kultur omfavner ideen om at å være stresset noen ganger er en normal menneskelig tilstand, og at for å innrømme det - først å selv - er det første trinnet i å endre situasjonen eller møte utfordringen.
"Det er ingenting en arbeidsgiver kan gjøre hvis en ansatt fornekter lider av arbeidsrelatert stress"
Feil. Arbeidsgivere er under en plikt til å beskytte ansattes helse og sikkerhet, uansett om en ansatt er villig til å risikere å skade. Hvis en arbeidsgiver mener at en ansatt er i fare for stress, bør du derfor reist bekymringer på en måte som gjør det enkelt for ansatt som skal være ærlig - for eksempel gjennom en uformell diskusjon med en uavhengig tredjepart, eller fra en spesielt tøff manager. Hvis ansatt fortsetter å benekte at de er stresset, bør arbeidsgiver gjøre et notat av alle samtaler om emnet (inkludert datoer) og sikre situasjonen overvåkes.
"Arbeidsgivere er ikke ansvarlig hvis en ansatts stress er forårsaket av problemer som ikke er relatert til deres arbeid"
Ikke nødvendigvis. Utvider ikke en arbeidsgivers plikt til omsorg for å forebygge dårlig helse forårsaket av problemer i ansattes personlige liv, for eksempel skilsmisse, sorg eller penger bekymringer. Lovlig, fordi kilden på en stress-relaterte tilstand som følge av dette ikke er arbeidsgivers ansvar, ville en ansatt ikke normalt kunne bringe en personskade krav.
Det er imidlertid mulig at en feil av arbeidsgiver å ta slike saker hensyn i håndteringen av dårlig ytelse og/eller økt fravær kan gjengi alle påfølgende oppsigelse (som følge av den ansattes stress) "urettferdig". Dette kan også utgjøre et brudd på underforståtte plikt til tillit, og hvis bruddet var tilstrekkelig alvorlig, ansatt kan trekke seg og kreve urettferdig konstruktiv oppsigelse. Hvis en ansatt er kjent for å være problemer utenfor arbeid, må dette tas i betraktning når du utfører noen stress-relaterte risikovurderinger, da dette kan gjøre dem mer utsatt for potensielle stressfaktorer inne i arbeid.
Alt du trenger å gjøre for å stoppe arbeidsrelatert stress er gå for rådgivning
Feil. Rådgivning kan hjelpe personer som lider av arbeidsrelatert stress, men er usannsynlig å takle kilden til problemet. Forskning har funnet at støtte på arbeid, spesielt fra ledere for sine ansatte, har en beskyttende effekt-frontline forebygging av organisasjonen er langt bedre enn tredjepart kur.
No comments:
Post a Comment