Hendelser som tsunamien i Asia og terrorangrep i London, har fokusert hodet av publikum på spørsmålet om innlegget traumer stress. Men mens behovet for innlegget traumer støtte og rådgivning for de direkte berørt av hendelser som dette kan være tydelig, det er mange flere mennesker som kan også trenger støtte.
Yrkesmessig helse eller menneskelige ressurser fagfolk, eller alle som arbeider i en ansatt støtterolle, mai veldig enkelt må gi hjelp til en ansatt som har mistet noen, eller har en venn eller kollega som døde eller ble alvorlig skadet i eller traumatised av disse eller andre siste traumatisk hendelse. Hvis dette er en situasjon der du befinner deg, vil følgende hjelpe deg med å forstå innlegget traumer stress, vanlige reaksjoner til det, og hva kan gjøres for å hjelpe.
Hva slags traumer
Ingenting kan tilstrekkelig for å forberede organisasjoner eller enkeltpersoner for opplevelsen av en traumatisk hendelse, fordi per definisjon er det utenfor ‘ normal ’ erfaring. Så vel som i hendelsene beskrevet ovenfor, dette var levende illustrert av dem som er berørt på kollapsen av World Trade Centre, New York (2001) og katastrofer av Canary Wharf (1996), Manchester bombingen (1996), senkingen av markise (1989), Hillsborough (1989), Kings Cross (1987) og mange andre tragiske hendelser som var umulig å ha vært forutsett.
Mange ofre og vitner om vold eller skade i ulykker, kriminell aktivitet eller naturkatastrofer, som brann eller flom, kan også kreve profesjonell innlegget traumer støtte til å håndtere virkningene av sine erfaringer. Dessverre, flere og flere mennesker er uvitende ofre for voldskriminalitet både på jobb og i gaten. En ung jente som har en lørdag morgen jobb jobber i et supermarked og er involvert i et raid på lager, må for eksempel like mye omsorg og støtte som en ung mann som har en alvorlig ulykke i firmaet hans ’ s van som han bærer ut hans leveringsplan.
Utsatte grupper
Mens alle organisasjoner bør gjennomføre risikovurderinger å avgjøre om ansatte kunne være på potensielle risiko for psykiatriske skade fra hendelser som de kan ha til å håndtere i løpet av sitt arbeid, det er noen organisasjoner som har ansatte, i kraft av hva de gjør, er alltid potensielt utsatt. Disse inkluderer:
• de væpnede styrker og emergency tjenester personell
• bank ansatte og visse andre i feltet finansielle
• de som arbeider i utsalgssteder, off-licences og bensinstasjoner, der personalet kan være alene i lokaler utenfor vanlig lukning timer eller selv hele natten
• de som har kontakt med allmennheten i tilfeller hvor det er en større risiko for vold.
Selskaper som opererer i reiselivsbransjen må være klar over ikke bare av hendelser som oppstår, men også muligheten for ulykker – og spesielt store katastrofer for hvilke effektiv beredskap planer skal alltid være på plass.
Det finnes også mange organisasjoner som opererer innenfor bestemte industrielle sektorer som er iboende farlige, og hvor selv om god risk management kan vesentlig redusere forekomsten av ulykker, kan de fortsatt oppstår. I slike tilfeller må beredskapsplaner være klar til å bli gjennomført, ofte på kort varsel, å støtte de som er involvert.
Det er ikke bare de personene som er direkte involvert i en hendelse – dvs. ofre og overlevende - som kan lider effekten av traumer. Det kan også påvirke dem som kan være indirekte involvert, f.eks vitner, naboer, familie og arbeidskollegaer. Alle disse menneskene har potensial til å bli traumatisert til en større eller mindre grad.
Selv om ofre vil uunngåelig bli følelsesmessig uforberedt på å håndtere et plutselig emergency eller katastrofe, vil utdannet nødnummer arbeidere normalt være mindre sårbare for emosjonelle overbelastning som et resultat av omfattende mentale forberedelser og trening for nettopp slike eventualiteter. Likevel, dette ikke utelukke dem fra å bli berørt, og muligens traumatisert av å være involvert.
Følgende er bare noen eksempler på hvordan enkeltpersoner kan bli direkte eller indirekte utsatt for traumatiske hendelser og mulig post-traumatisk stress:
• Kolleger som kanskje har å tilbake for å arbeide straks etter en katastrofe vil måtte komme til enighet med skader og mulig død av én eller flere kolleger, sammen med mulige skader på arbeidsplassen bygninger forårsaket av brann, vann, etc. Arbeidsplassen kan ha endret seg dramatisk, og effekten av dette kan ha innvirkning på alle innen organisasjonen.
• Det kan muligens være skyldfølelse knyttet skader og tap av liv. Ledelse og ansatte kan føle seg desorientert og emosjonelle etter harrowing erfaringer av andre arbeidstakere, og vil være utsatt for post-traumatisk stress. Ansatte kan ha til å bli flyttet til andre lokaler og være i en posisjon av noen uro for dager, eller muligens måneder, deretter.
• De utpekte første aiders innen en organisasjon, som kan ha hatt bare begrenset opplæring og erfaring, vil helt sikkert bli bedt om å håndtere større sikkerhetsbrudd før akuttjenestene ankommer. Ennå er støtte som de selv vil kreve i kjølvannet av hendelsen ofte oversett.
• Toget driver som opplever en person begår selvmord under hjulene på hans eller hennes tog, og vedlikeholdsteamet som må fjerne rester av mennesker fra sporet, kan være nødvendig å gjenoppleve situasjonen når de gi bevis som en forespørsel - som kan noen ganger være måneder eller år senere. Dette kan utløse igjen traumatisk reaksjonen til den opprinnelige hendelsen, og personen kan ikke kunne ‘ lukke kapittelet ’ til alle undersøkelser er fullført.
• En traumatisk hendelse kan også påvirke på tillit hos andre ansatte som utfører lignende jobber innen organisasjonen.
• Riktig vurdering bør også gis til personer som er involvert i potensielle hendelser eller ‘ nestenulykker ’. Disse kan inkludere folk som tror at de kom nær en stor ulykke eller hendelse, selv der de selv påført noen faktiske skader eller personskader.
Virkningene av en traumatisk hendelse
Alle som har vært involvert i en traumatisk hendelse er sannsynlig å ha noen form for reaksjon på det. Disse reaksjonene kan skje umiddelbart, eller kan ikke skje i uker, måneder eller noen ganger selv år etterpå. De er sannsynlig å bli verre hvis:
• Mange mennesker døde eller ble skadet under hendelsen, eller død eller skade var plutselig, voldelige eller skjedde i gruoppvekkende omstendigheter
• Enkelt har følelsen av hjelpeløshet, eller ønsker å ha gjort mer
• De ikke har god støtte fra familie, venner eller kolleger
• Stress som følge av hendelsen kommer på toppen av andre påkjenninger i livet
Emosjonelle reaksjoner
En individuell ’ s følelser eller følelser er sannsynlig å være i kaos etter hendelsen, selv om Alternativt kan de føler ingenting. Noen av de mer vanlige emosjonelle reaksjonene er:
Skyld - for ikke å ha gjort mer, eller etter å ha overlevd når andre ikke gjorde
Sinne - på hva som har skjedd, eller urettferdighet eller senselessness av det
Frykt-av å bryte ned eller å miste kontroll, eller en tilsvarende hendelse skjer igjen, og at du ikke kan håndtere
Skam - for ikke å ha reagert som de kan ha ønsket å eller følelsen hjelpeløs, emosjonelle og ønsker andre til å være med dem
Tristhet - om dødsfall, skader og hele omstendighetene rundt hendelsen. Enkeltpersoner kan også føler seg deprimert uten å vite hvorfor.
Psykiske reaksjoner
Folk er svært sannsynlig å finne at de ikke kan slutte å tenke om hendelsen, drømmer om det, eller lide tap av hukommelse, konsentrasjon eller motivasjon. De kan oppleve flashbacks, hater å bli minnet på det som skjedde, eller har følelser som de er alltid på vakt eller lett skremt.
Fysiske reaksjoner
Enkeltpersoner ofte opplever tretthet, søvnløshet, mareritt, svimmelhet, hjertebank, rister, vanskeligheter med å puste, stramhet i halsen og brystet, sykdom, diaré, menstrual problemer, endringer i seksuell interesse eller matvaner, og mange andre symptomer – ofte uten å gjøre en forbindelse med hendelsen.
Andre problemer
Mennesker føler vondt, og deres relasjoner med andre, spesielt sin partner, kan føle under ytterligere belastning. De kan finne seg å ta sitt sinne ut på sin partner eller familie, eller følelsesmessig uttak fra nære relasjoner, akkurat når de trenger dem mest. (Det ’ s viktig å prøve ikke for å gjøre dette.)
Hva kan gjøres for å hjelpe
Natur helbreder ofte ved slik at følelser å komme ut og gjøre folk ønsker å snakke om dem. Dette er svært nyttig, og bør oppmuntres hvis anledningen oppstår.
Snakke med en trenet rådgiver er ofte en stor lettelse og kan redusere mye av spenningen og angst. Prøver å ignorere personlige følelser, eller unngå tenke eller snakke om hendelsen i troen på at de kan håndtere, kan være unhelpful og muligens skadelige til enkeltpersoner på lang sikt. Dette kan føre til en lagring av problemer som vil komme ut før eller senere - muligens å lage enda større problemer.
Når du skal se for profesjonell hjelp
Folk som har opplevd en traumatisk hendelse bør oppmuntres til å søke profesjonell hjelp hvis de:
• føler de ikke kan håndtere intense følelser eller kroppen opplevelser; deres følelser er ikke falle på plass; eller de føler at kronisk spenning, tomhet eller utmattelse
• fortsette å føle deg nummen, tom eller uten følelser
• har å holde aktiv i et forsøk på å undertrykke sine følelser
• fortsette å ha mareritt eller sover dårlig
• ha ingen å dele sine følelser med, og føler behov for å gjøre det.
• start for å ha ulykker eller deres arbeidsutførelse lider
• start å røyke, drikke eller ta narkotika til overmål
• lider av utmattelse eller depresjon
• kan ikke kontrollere sine minner av opplevelsen, og dette påvirker deres personlig velvære
• deres relasjoner synes å lide eller seksuelle problemer utvikle
Det er også viktig å oppmuntre enkeltpersoner å huske:
• som de er i utgangspunktet den samme personen som de var før hendelsen skjedde
• som snakker om sine erfaringer og sine følelser kan hjelpe
• som undertrykke sine følelser kan føre til ytterligere problemer
No comments:
Post a Comment