Konkurrentenes nettsteder, kan hvis analyseres riktig, gi deg all mulig informasjon du kan bruke til å øke trafikken og populariteten til nettstedet ditt. Her er en artikkel om hvordan å analysere en konkurrent hjemmeside.
Identifisere lederne
Starte med å identifisere de store aktørene. Et godt sted å gjøre dette er Yahoos katalog. Det er godt å se de store aktørene i lignende felt til din egen, slik at du har en bedre visning av web-området som oppfattet av andre. Du kan skrive ut katalogen til å ta en nærmere titt. Sjekk noen av de større selskapene, og finne ut noen av de innovative tilnærminger og nye produkter som tilbys.
Nettsteder som Media Metrix 500 kan fortelle deg hvilke selskaper får mest trafikk, og du kan lære om relativ trafikken ved hjelp av Alexa. Det er en gratis add-on til nettleseren som rangerer trafikken for hvert nettsted du besøk og informere deg om det er i topp 100 eller 1000 topp rangering. Dette gir deg en viss idé om hvor dine konkurrenter er i rangeringen.
Granske lederne
Det neste trinnet er å studere de øverste 5 eller 10 konkurrentene svært tett. Det er mye som kan læres ved å se på webområdene til konkurrenter, og analysere dem. Dette er tingene som du bør se etter:
1. Kontroller at du sjekke for å se hvilke produkter eller tjenester konkurrenter tilbyr, og Legg merke alt som er forskjellig fra ditt eget tilbud.
2. Se etter hullene som du kan fylle.
3. Tror om den utseende og funksjonalitet av konkurrenter web-områder.
4. Sjekk reklamekampanjer og tilbud de kjører.
5. Se på sine styrker og svakheter, fra kundens synspunkt.
6. Se om du kan finne ut deres strategi.
Hvis du arbeider med et aksjeselskap kan du få detaljert informasjon fra riktig kilder og skriv ned navnene på deres sentrale aktører. Er det mulig å se for intervjuer, artikler eller taler de kunne ha gjort om knyttet til deres nettsted.
Se etter styrker, svakheter og hull
Nå oppsummere informasjonen som du har funnet i noen setninger for hver konkurrent, og utheving styrkene og svakhetene til hver enkelt. Skrive ned strategier som skal følges for å motvirke konkurrenten din tilbud.
Med denne forskningen, kan du opprette eller endre din markedsføringsplan. Kontroller at du skriver hvordan du har tenkt å håndtere konkurranse, og hvilke trinn du tror du ville kreve å få topp rangering i søkemotorene. På grunnlag av forskning på dine konkurrenters nettsider må du ta en beslutning enten å konkurrere med din konkurrent eller gå ut av konkurransen og fokusere på andre områder.
Ikke bli skremt bort for tidlig, skjønt – pass på at du vet hva du får inn, før du begynner, og ikke la store selskaper skremme deg. Husk at du kan flytte raskere enn konkurrentene hvis du har tillit til dine evner. Alt du trenger å gjøre er å tilby dine kunder ting som de ikke kan finne noen andre steder.
No comments:
Post a Comment