Wednesday, December 26, 2012

OE konsulenter: Er det en fremtid For dem?

Siden min "Død av OD-utøver" artikkelen ble publisert om en måned siden, har jeg blitt spurt om organisatoriske effektivitet (OE) konsulenter vil oppleve samme skjebne. Mitt svar er "nei". Selvfølgelig, som forutsetter at OE konsulenter ikke følger de samme destruktive banen som organisasjonen utvikling (OD) utøvere valgte.


OD utøvere gjorde feilen å ikke samarbeider med sine kunder å produsere forretningsresultater. OD utøvere sett på bedriftsledere (clients) med forakt.
Så de business menn og kvinner som borgerlige penger-grabbers som ikke bryr seg om sine arbeidere. Deres anti-business, antisemittiske, anti-management retorikk har ført til sin egen død. (Du kan ikke se ned nesen på din bedrift klient og forventer å bo i virksomheten selv.)


OE konsulenter, som deler en annen tenkemåte, vil dele en annen skjebne. OE konsulenter respektere sine kunder og tjene som forretningspartnere. La meg gjøre følgende spådommer om fremtiden av OE consulting:


1. OE konsulenter som vil tjene som strategiske samarbeidspartnere vil stige i status og anerkjennelse i sine organisasjoner. Lønn vil stige også som verdien av deres ekspertise blir mer allment anerkjent. (En verdiøkende tilnærming vil være avgjørende for å oppfylle denne spådommen.)


2. Tittelen på sjef læring offiser (n) eller direktør av organisasjonens effektivitet blir vanlig ved ledende selskaper. Disse stillingene vil være ansvarlig for alle organisatoriske læring og endre innsats.


3. Rollen som OD utøvere vil fortsette å avta i betydningen av to grunner: (a) OD utøvere har ikke tatt en strategisk partner tilnærming, og (b) mange OD praksis har allerede blitt adoptert av mainstream amerikanske bedrifter.


4. OE konsulenter vil bli mer lydhør overfor behovene til toppledelsen. OE konsulenter vil bli en verdifull huset (eller uavhengige) kilde til veiledning om tøff administrasjonsspørsmål som etterfølgerplanlegging, etablering og overføring av taus kunnskap, og utvikling av organisatoriske talent.


5. OE konsulenter vil utvikle høyere nivåer av consulting ferdigheter for å øke verdien til sine kunder.


Hvis du er en OE-konsulent, er det flere ting du bør huske på:


Bob Pike har sagt, "Levere det som trengs, ikke bare hva er bedt om."


David Ulrich forutsier, "Business organisasjoner i fremtiden vil konkurrere aggressivt om det beste talentet."


Jeg har spådd, "i årene fremover, senior ledere vil være på jakt etter høyt nivå taus kunnskap og erfaring som vil legge til deres organisasjoner kjernekompetanse og konkurransefortrinn. Disse kjernekompetanse, i form av svært utviklet menneskelig kapital, vil bli organisasjonens viktigste form for bærekraftig konkurransefortrinn."


Hvordan har du tenkt å tilføre verdi til organisasjonen din (eller dine kunders) kjernekompetanse og konkurransedyktig fordel? Du kan ikke stå fremdeles i en rask bevegelse verden!

No comments:

Post a Comment