Sunday, November 18, 2012

Hvordan en Executive kan Spot kreative potensialet i andre

En av de viktigste ansvar enhver ledelsen må håndtere er å se at hans selskap får "den mest" fra sine arbeidstakere. Dette er spesielt så når det gjelder kreativitet - produksjon av ideer på som selskapet er avhengig av å tjene penger, eller til å drive effektivt og mot et overskudd.


De fleste av oss i vårt daglige liv, gjør feilen å oversimplifying våre klassifisering av andre. Vi sier noen er "likable" eller "ikke likable." Vi kaller ham en "pessimist" eller en "optimist". Vi bestemmer oss for en bestemt arbeidstaker er "ansvarlig" eller "uansvarlig." En mann er enten "lojal" til selskapet eller han er "illojal." Våre definisjoner er alle svart eller hvit-vi har ingen "grå skalaer" for Betweens.


Men faller de fleste mennesker, ved forsiktig analyse, i det grå området mellom svart og hvitt. Og dette kompliserer jobben av den utøvende som prøver å gjøre visse som hans selskap gjør mest ut av det kreative potensialet til rådighet.


Problemet med småblødninger kreative potensialet er også komplisert av det faktum at folk alltid ikke tror til sine kapasiteter. Det er relativt lett å flekk den svært kreativ personen som hans muligheten til aktivt og avgjørende for å størst mulig utstrekning. Men hva ser du etter når du prøver å få øye på en kreativ person som ikke lever til sitt potensial?


Det har blitt sagt at "kreativitet er best avslørt av hva som skaper." Det er absolutt mye sannhet i dette. Men praksisen med ser bare på prestasjon for å bestemme kreative potensial kan føre en executive å overse mange potensielt gode kreative arbeidere som aldri har hatt enten tilbøyelighet eller muligheten til å avsløre seg selv som å være kreativ.


De fleste forslag for uformelle observere og testing til spot kreative potensialet er basert på de ytre tegnene på de grunnleggende kreative egenskapene og tenkning mønstre for kreative mennesker. Dette setter ganske ansvar på alle som prøver å skjermen folk for kreative potensialet, fordi så mye er avhengig av observasjon og riktig tolkning av grunnleggende "tegn." Men er her noen generelle personlighetstrekk å lete etter:


1. Den observante personen. Generelt, en person som er svært oppmerksom på hva som er rundt ham, som ser detaljer og relasjoner som andre overser, har en stor fordel i å utvikle kreative potensial.


2. Kunnskap. Nye ideer er vanligvis kombinasjoner av gamle ideer, eller gamle ideer i nye former. Jo større en persons kunnskap om sitt felt, jo større sin potensielle kreativitet. Husk at feltet kunnskap kan skaffes gjennom jobbrelaterte erfaring eller on-the-job instruksjon-it har ikke nødvendigvis å være fra skolegang. Det er relativt lett å bestemme en persons kunnskap om hans jobb, felt, selskapet eller industri.


3. En god hukommelse. Dette er en del av oppkjøpet av kunnskap, men blir mer viktig i mindre formell typer kunnskap. Mannen som kan huske en odde-formede stykke metall han så i bod på akkurat tid slik et stykke er nødvendig, kan være som angir hvilken type "odds-og-ender" minne som ofte er typisk et kreativt sinn.


4. Nysgjerrig Person. Dette er en lett-å-spot-egenskap og en nøkkel til å være på vakt for en annen person. Sjansene er noen uten nysgjerrighet ikke vil ha en svært høy grad av kreative potensial. Det er viktig, men å skille mellom ekte kreative nysgjerrighet og inaktiv typen avhør som bare fungerer som samtale. ("Hvordan er været ute?" eller "Hvor har du har lunsj i dag?")


6. Skeptiker. I evalueringen av denne kvaliteten, er det viktig å vurdere kvaliteten eller motivasjon skepsis. Den kreative skeptikeren tvil mange ting-spesielt de åpenbare tingene som alle andre aksepterer kanskje for lett. Noncreative skeptisk har ødeleggelse eller belittlement som hans motivasjon. To kan vanligvis være preget av en behendig spørsmål eller to. Ikke-kreative skeptiker vil vanligvis anta at ting går fra ille til verre, og at ingenting kan gjøres med det, så hvorfor prøve? Den kreative skeptikeren føler normalt at uansett hvor ille eller hvor galt noe er, det kan alltid gjøres bedre. Han kan ha noen klar forslag for betterment.


Det bør også huske at noen av disse "typer" av personligheter noensinne vil bli funnet i en "ren" tilstand. De har blitt satt som individer her å gjøre det enklere å skille mellom dem. Men mange mennesker vil være blandinger og sammensetninger av noen eller alle av disse i varierende grad. Det blotte nærvær av ettall slik personlighetstrekk, da, er sannsynligvis ikke nok å umiddelbart klassifisere en person som "potensielt kreativ."


Påvisning av flere eller mange slike egenskaper, imidlertid bør i det minste gi executive årsaken til å gå ut av hans "måte å virkelig bli kjent med arbeideren. Resultatet av ytterligere bekjentskap kan være glad oppdagelsen av enda en sinn som er i stand til coping med selskapets problemer i en fantasifull måte.

No comments:

Post a Comment