Sunday, November 4, 2012

Administrere interessenter og pass deg for den onde heksen!

Glem interessenter og de kan dødelig drepe prosjektet!


Mye har vært skrevet om hvorfor prosjekter ikke klarer å levere; ingen business case, dårlig definerte mål, dårlig prosjektomfanget sammen med over-optimistiske tidsfrister og ingen planlagte prosjektbudsjett! Imidlertid er ett område lite snakket om interessenter-de med en interesse og de som vil bli påvirket av prosjektet.


Forskning peker til prosjekter blir avsporet av dårlig forvaltning av interessenter. Fra spørreskjemaresultater har vi identifisert at 80% av prosjekt ledelse problemer er "folk problemer" med interessenter ledelse regnskap for en betydelig del av disse problemene.


Hvordan kan du unngå å falle i fellene andre har gjort?


Trinn 1: Identifiser som prosjektinteressenter er. De kan være enkeltpersoner eller organisasjoner. Lag en liste. Hvis du er i tvil, kan du inkludere dem. Du kan alltid ekskludere dem senere. Inkludert dem senere blir vanskeligere


Trinn 2: Forstå hva deres interesse eller krav fra prosjektet. Du kan ikke visste dette på tiden du identifisere dem til å bli en deltaker, men du trenger å finne ut. Produsere en liste over spørsmål å stille interessenter. Klart å etablere hva deres behov er. Unngå andre gjetter og samtidig Vokt dere for å øke forventningene.


Trinn 3: Identifisere hva prosjektet fra dem. Du må også noe fra en interessenter for å komme videre prosjektet. Dette kan være informasjon, noen til å delta på et møte eller noe fysisk som et program på datamaskinen. Sikre du nevner virkningen på prosjektet deres manglende levering til interessenter. Våre undersøkelser identifisere at prosjektledere eller lag si ikke hva de vil så mye som de skal!


STAGE 4: Identifisere sine holdninger og de mulige risikoene. Vi har alltid foreslå at stakeholder management er den første fasen av risikostyring. Ved å identifisere holdninger og de mulige risikoene er du ute etter for å hindre "problemer" som oppstår. Hvor mange ganger har du vært involvert i et prosjekt, og du vet det er spenninger, men har ikke gjort noe? Hvis du snakker til interessenter i trinn 2 det vil bidra til å identifisere holdninger og risikoer. Unnlatelse av å utføre dette stadiet kan føre til store problemer for prosjektet


Trinn 5: Identifisere handlinger du må ta. Dette stadiet er interessant-det er en oppfordring til handling av deg å sikre du ta kontroll med driften av interessentene. Sikre du utnevne en person til å administrere hver handling eller rekke handlinger.


Vi ser veksten av forholdet ledelse tilnærming i dette området. For bestemte grupper med interessenter utnevner prosjektlederen en relasjon manager-noen dyktige i å håndtere dette aspektet av kommunikasjon og folk. Vi har også sett organisasjoner utvikle prosjektet protokoller. Dette er et skriftlig dokument som identifiserer som spiller hvilke roller (inkludert viktige interessenter), hva kommunikasjonskanaler er og som tar hvilke typer beslutninger. Du kan ta med noe som passer for effektiv administrasjon av prosjektet. Åpenhet er det viktige aspektet.


Stadier nevnt må være gjennomført i løpet av et prosjekt. Noen eller en gruppe som ikke er en nøkkel aksjonærkontakt i dag, kan bli ett i morgen, og du må være forberedt for dem.


Så, hvem er den onde heksen nevnt i denne artikkelen? I Disney tegnefilm av Sleeping Beauty, en prinsesse er født, og alle i riket, bortsett fra den onde heksen, er invitert til en fest. Hva gjør hun? Hun inviterer seg selv og skjemmer partiet ved å kaste en spell på barnet. Alvene redde henne fra å dø, og sannsynligvis vet du resten av historien. Men, hva er forbindelsen med interessenthåndtering? Altfor ofte finner vi at noen eller en organisasjon skal ha vært "involvert", men var ikke. Uten noen av partene realisere det Wicked Witch streiker! Hva er sluttresultatet? Dårlig relasjoner, prosjektet avspores forsinket og behovet for nye planer og mer penger.


Så husk, administrere interessenter og pass til den onde heksen!

No comments:

Post a Comment