Hvis du er en arbeidsgiver eller en manager er deretter arbeide sted fravær koster deg penger, ulempe og opprørende dine kunder. Og som vi alle vet, er ikke alle dager tatt av arbeid på grunn av ekte sykdom. Mange ansatte "ta en sickie" fordi deres moral er lav, og de ikke liker eller ikke kan gjøre sitt arbeid.
Utfordringen for arbeidsgivere og ledere er å gjøre folk lykkeligere på jobben. Og hvis folk er fornøyd på jobb da de er mindre sannsynlighet for å ta en dag av hver gang de våkner opp med en tett nese.
Noen sjefer tror at betaler mer penger, bedre jobbsikkerhet eller arbeidsforhold er svaret. Det er ikke, og det er også noe som kan være svært vanskelig å oppnå.
Folk som ansette eller overvåke andre mennesker trenger å bli mer innstilt til sine ansatte følelsesmessige behov og finne ut hva som virkelig motiverer dem. Dette er også mye lettere å oppnå enn å betale mer penger eller å forbedre jobbsikkerhet, men det finnes ingen rask løsning.
Å redusere fraværet tre trinn du må vurdere.
For det første, plukke den rette personen for jobben. Du må bli flinkere til å intervjue og velge folk.
Ta mer tid over det, betaler mer oppmerksomhet til søkerens
menneskelige side snarere enn sine kvalifikasjoner eller erfaring. Bli kjent med dem bedre.
Finn ut hva som gjør dem glade, hvor godt de får med andre mennesker og hvor mye energi og entusiasme de har. Sørg for at de vet hva de får inn, og pass på at jobben passer dem..
For det andre, må du tro på ditt folk. Hvis du har intervjuet godt og plukket den rette personen for jobben må du stole på dem for å gjøre den jobben. Du må stadig demonstrere for folk du stoler på og tror på dem av hva du sier, tonen i stemmen og kroppsspråket.
Hvis du tror at folk er ikke å være klarert, at de ikke kan ta en beslutning uten å sjekke med deg. At de slå opp sent og gå hjem tidlig, så det er akkurat hva de vil gjøre.
Hvis derimot du tror at de vil gjøre jobben sin godt, at de kan være klarert for å ta beslutninger, og de vil
gi deg en rettferdig dags arbeid, så er det mer sannsynlig at dette er hva du får.
Som med alle teorier er det ingen garanti for at det vil fungere hver gang, men flertallet av ansatte er fornuftige mennesker, og hvis du behandler dem som sådan, så de er mer sannsynlig å oppføre seg på en positiv måte.
Tredje, og trolig det viktigste du kan gjøre for å redusere abscence og motivere folk er å gi dem tilbakemelding og veileder dem.
Dette er hvor så mange arbeidsgivere og ledere faller i håndteringen av sine folk; de er håpløs å gi tilbakemelding. Mange ledere er ubehagelig forteller ansatte hvordan de føler om deres arbeid-ytelse.
De fleste ansatte vil vite hvordan de utfører i sin jobb; de ønsker å vite hvis de gjør det riktig, eller hvordan de kunne gjøre det bedre.
Hvis du virkelig ønsker å motivere folk må du gi dem tilbakemelding på hva de gjør godt, og hva må forbedres.
Når du merker en ansatt gjør noe du liker, kan du fortelle dem om det. Når du oppdager noe du ikke liker, kan du fortelle dem om det.
Gjøre det så snart som mulig. Anerkjenner en godt utført jobb er ikke mye god seks måneder senere. Også, hvis du ikke umiddelbart ringe noen oppmerksomhet til noe ikke du er fornøyd med, så de vil anta dets OK. Enten det eller de skal tenke du ikke merke til, eller du ikke bryr seg.
Gjør det i privat. Hvorfor er det noen ledere fremdeles føler dets OK å reprimande noen foran sine kolleger? Selv den mildeste irettesettelse kan ha en negativ effekt på moral.
Når du snakker til personbruk "Jeg"-meldinger. Si ting som "Jeg likte måten du gjorde det" eller "jeg er misfornøyd med måten rapportene er alltid sent og jeg vil gjerne ha dine synspunkter på hvorfor dette er."
Unngå "Du" meldinger som "du gjør stor." Som kan komme over som nedlatende eller uekte. "Du gjør at alle feil" kan forårsake konflikt, lavere moral og kan ikke sortere problemet.
Fokus på en eller to ting. Ikke løpe vekk en hel liste med attributter eller samfunnsarbeid. Også være konkret om jobben atferd, fokus på hva personen gjorde eller ikke gjorde, ikke en personlig angrep.
Ansatte vil føle lykkeligere hvis de oppfatter sin arbeidsgiver eller manager som en rimelig og rettferdig individ - noen som er rask å prise men sier også når de er ikke fornøyd om noe.
Meldingen er - hvis du ønske motivert stab medarbeidere, så gjøre sitt arbeid så interessant, gi dem tilbakemelding og gi dem følelsen av at de er involvert i virksomheten.
Vi kan gjøre jobben mer interessant ved å gi folk mer ansvar, tilordne prosjekter og opplæring og utvikler seg. Vi trenger å gi regelmessig folk tilbakemelding på hvordan de gjør; fokus på hva de gjør godt, i stedet for på hva er ikke så bra. For å møte deres behov for å føle seg involvert bør vi regelmessig kommunisere både formelt og uformelt. Vi kan også omfatte ansatte i møter de normalt ikke kunne delta.
Disse trinnene vil ta tid, og tenkte men de vil gjøre en stor forskjell om hvordan ansatte føler om sitt arbeid. Hvis de føler seg godt og få tilfredshet fra deres arbeid da er de mindre sannsynlighet for å finne en grunn til å "ta en sickie".
No comments:
Post a Comment