Wednesday, June 27, 2012

Opprette din metodikk som er basert på en Standard Framework (1)

Denne artikkelen, først av en serie av tre, gir noen tips om utforming og implementering av en metodikk som er basert på et rammeverk som ITIL- eller PMBoK som standard.


ok. Så har du bestemt at organisasjonen har å forbedre måten der det fungerer. Du har valgt å implementere en metodikk som den beste måten å oppnå dette målet. Og nå du spør deg selv: Hvor skal jeg begynne? Hva faget du prøver å modellere (fra programvareutvikling for forsyningskjedeadministrasjon), er det svært sannsynlig som det finnes en standard ramme, som kan tjene som grunnlag for din egen metodikk.


HVA ER EN STANDARD FRAMEWORK?


En standard framework er et sett med beste praksis, vanligvis uttrykt som et sett med gjentagbare prosesser som er opprettet av en organisasjon (en profesjonell forening, universitet, offentlig forvaltning, etc...). Disse rammene er noen ganger referert til som organer av kunnskap, metoder, etc...


Standard rammer kan ikke brukes på nytt ute av boksen. De er rettet mot et bredt spekter av organisasjoner, og dermed kan ikke være detaljert til et nivå der de er klar til bruk. For å få en kjørbar sett med prosesser, har et prosjekt som skal gjennomføres for å fylle gapet mellom framework beste praksis og din metodikk kjørbare prosesser. Dette gapet er fylt når du har oversatt beste praksis til konkrete prosedyrer og policyer som tar hensyn til egenskapene til organisasjonen og dens miljø.


For eksempel når rammen sier "finne ut hvilke risikoer kan påvirke prosjektet og dokumentere karakteristikkene" kan metodikken si "prosjektlederen registrerer alle prosjektrisikoer i risikolisten og dokumenterer egenskapene". Metodikken inneholder også en kobling til excel-regnearket som brukes som en mal for risikolisten, og en beskrivelse av rollen som leder prosjektet i organisasjonen (ferdigheter nødvendig, minste erfaring, etc...)


Noen av de eksisterende rammene som kan brukes som en base for en metodikk er følgende:


-IT Service Management: ITIL / COBIT / MOF
-Prosjektledelse: PMBoK / PRINCE2
-Programvareutvikling: RUP / åpne prosess rammeverk
-osv...


FORDELENE VED Å BRUKE EN STANDARD FRAMEWORK


-Du kan dra nytte av arbeidet som er gjort av erfarne fagfolk innen.
-Det oppretter en standardterminologien som forbedrer kommunikasjon, både internt og eksternt.
-Det forenkler prosessen referansemåling, slik at du kan vite hvor godt du utfører sammenlignet med andre organisasjoner.
-Programvareleverandører lage produkter som er kompatible med framework, så vil du kunne finne programvare som automatiserer prosesser din jevnt.
-Ansatte er motivert. De lærer noe som tilfører verdi til dem profesjonelt.
-Mainstream rammer utvikle seg over tid, slik at du kan forbedre din metodikk.


HVA RAMMEVERK BØR JEG VELGE?


Når du velger et rammeverk må følgende tas i betraktning:


-Forskning og undersøke. Det er normalt at det finnes flere rammer for én disiplin.
-Bestemme hvilken standard som best dekker dine behov i bransjen, størrelsen på organisasjonen, osv...
-Avgjør hvordan standarden integrerer med standarder for andre disipliner.
-Evaluere strukturen i rammen. Har den en enhetlig struktur og format for alle prosess beskrivelser? Det navn roller konsekvent?
-Vurdere omfanget. Er det behersker alle prosessene du trenger å beskrive? Betyr det gjør referanse til støtte systemer? -Betyr det inneholder retningslinjer og maler?
-Evaluere henhold til selskapet-egenskaper. Du kan finne en standarden er for tung for dine behov. Etter å ha sagt dette, vennligst Merk at prosesser som synes svært komplekse i rammen kan gjennomføres gjennom svært enkle prosesser som bygge inn de mest verdiskapende best practices.


FORSLAG


-Implementere prosesser gradvis og starte med disse prosessene som demonstrerer de fleste verdi.
-Velg et wining rammeverk som brukes av flere store organisasjoner.
-Velg et rammeverk som tilordner til en Capability Maturity Model. På denne måten kan du ha et veikart og få synlighet på der du ønsker å være.

No comments:

Post a Comment