Kinesiske forretningskultur og etikette
Den kinesiske forretningspraksis er vesentlig forskjellig fra metoden vestlige som de fleste av oss kan brukes til. Selvfølgelig, med den kinesiske økonomien åpne opp, Kinas sammenføyning av WTO og OL i 2008, mange kinesiske forretningspraksis nå begynner å justere med mer standardiserte metoder.
Kina har imidlertid alltid sine egne unike forretningskultur og etikette, gitt deres unike historien og bakgrunnen.
"Jeg var nylig involvert i et forretningsmøte gikk syrlige og truet med å scuttle en god avtale. Hva skjedde var at den kinesiske parti får American kjøperen var sent i å nå sitt hotell. Amerikanske ble rasende som han hadde en stram tidsplan, og at de var sent, og truet med å trekke hans kjøp.
Det kinesiske parten var sent, fordi de ble gitt en vage adressen til en innsjø-hotellet. Du ser, hva som skjedde var at amerikanske ga sitt hotell som Lakeside hotell. Dessverre, det var mange hotell langs innsjøen, men kinesisk var for sjenert å spørre hvilken lakeside hotel tidligere fordi de var redd amerikanske ville 'miste ansikt' for å ha gitt en vage adresse. I stedet, de brukte morgen hopper fra én lakeside-hotellet til en annen på jakt etter denne American herremann."
En enkel kulturelle forskjell truet med å scuttle en perfekt godt arbeidsforhold. For å unngå en lignende kulturelle katastrofer, er her noen tips om hvordan du kan utføre en mer vellykket bedrift i Kina.
Den første tilnærmingen
Kinesiske virksomhet er det meste henvisninger; egentlig et forretningssamarbeid er truffet basert på en annen business knytte anbefaling. De beste prisene og avtaler kommer ofte fra en sterk anbefaling.
Men er det vanlig i dag for kaldt anrop og direkte kontakter, gitt tilgjengeligheten til Internett og av konkurransedyktige natur kinesiske bedrifter. Du kan kilde fra Internett, trade fairs, kataloger og brosjyrer, reklame og tilnærming kinesiske selskaper direkte gjennom en ring eller Send.
Alternativt, hvis du ønsker å investere i en fabrikk i Kina, du kan tilnærming en investering komité, eller en bedrift rådgivende direkte. De vil kunne gi deg råd om din beste plassering basert på din bransje, råvarer og arbeidskraft behov. Vennligst kontakt oss direkte Hvis du har slike behov, og vi vil gjerne råde i henhold til dette.
Relasjon
Kinesiske forretningssamarbeid uunngåelig blir et sosiale forhold etter en stund. I motsetning til vestlige forretningssamarbeid som forblir profesjonell og kanskje, er reservert, selv etter lang tid, blir kinesiske forretningssamarbeid en sosial ett.
Jo mer dele du din personlige liv, inkludert familie, hobbyer, politiske synspunkter, ambisjoner, nærmere du er i din forretningssamarbeid. Noen ganger, en masse tid er brukt til å diskutere saker utenfor av virksomheten, bortsett fra så mye tid, den andre parten gjør også opp hans hode om din avtale som er basert på hvor mye han ser dine personlige relasjonen med ham.
Ansiennitet
Ansiennitet er svært viktig for kineserne spesielt hvis du arbeider med en statlig eide eller regjeringen kroppen. I stedet for å ta opp den andre parten som herr eller Fru så og så, det er alltid riktig til adressen den andre parten av hans betegnelsen ie formann så og så, direktør So og så eller Manager slik og So.
Når du gir ut namecards eller brosjyrer, må du starte med den mest senior personen før du flytter nedover linjen. Når du gir en namecard eller mottar en, kan du sikre at du strekker med begge hendene med kortet. Husk å møte kortet du gir ut på en måte slik at partiet får får det møter ham på riktig måte.
Å gi ansikt
Å gi ansikt (aka gir forfallsdato respektere) er et meget viktig begrep i Kina. Du må gi riktige respekt i henhold til rangering og ansiennitet. For eksempel, hvis du kjøper gaver for en innledende kontakt, pass på at du kjøper bedre gaver for toppledere i stedet for å kjøpe gaver for lignende over hele linja.
På samme måte, sitter stillinger i et møterom eller en spisebord accorded tilsvarende til å rangere, betydning og ansiennitet. Det er godt å søke råd før embarking på din første møte med kinesiske forretningskontakter for å unngå å gjøre feil flytte.
Gaver og presenterer
I motsetning til tidligere dager da Kina var svært dårlig, gaver, spesielt av Western var opprinnelse spesielt verdsatt. I dag, Kina produserer og importerer nesten alt som kan tenkes og gaver er ikke lenger en nyhet.
Imidlertid gaver er alltid verdsatt, og særlig i mindre byer eller tettsteder, vil fortsette å spille en viktig rolle i forretningsforbindelsen. Merk at hvis du er faktisk å gi gaver, sørg for at eldre mennesker få en bedre gave eller minst gaver oppfattes for å ha en høyere verdi enn deres underordnet stabspersonell.
På samme måte forvent å motta gaver fra kinesisk, spesielt kinesisk kunst-produkter. Det er høflig ikke å nekte, spesielt hvis det ikke er for høyt pengemessige verdien.
Lunsj/middag
Det er ingen forretningen snakke i Kina uten minst en turen til en restaurant. Noen ganger, er en tur gjort til restauranten selv før noen business diskusjon skje! Uunngåelig, restauranten vil alltid være en grand en og er sannsynlig å være vert for en privat rom.
Det er en forseggjort sitteplasser ordning for en kinesisk business måltid. Det er fast sitteplasser posisjoner for verten og gjesten og deretter de sitter på nytt i henhold til ansiennitet. Dette er en svært viktig del av en formell middag, og det er viktig at du følger reglene tilsvarende. Det synes imidlertid som Nord kinesisk er veldig spesielt for denne formelle sitteplasser ordning mens den sørlige kinesiske har løsne formaliteter noe.
Du kan gjerne finne ut mer denne interessante Kina boken på http://www.chinese-culture.net/html/posted_to_china.html.
Drikker med kinesisk
Kineserne er stor drinkers spesielt i Nord- og Vest-Kina. Det spiller ingen rolle om det er lunsj eller middag, så lenge det er å være vert for et måltid, vil det være alkohol.
Kinesiske vin er favoritt, etterfulgt av rødvin og øl. Kinesiske vin er mer som drivstoff enn brennevin, å ha en alkohol konsentrasjon så høyt som 60%! Uansett hvor god en drinker du kan tenke på deg selv, aldri, noensinne utfordre en kinesisk en drikking konkurranse. De vil vinne, hendene ned!
Det er ofte sett på som uhøflig ikke å drikke med kinesisk i en formell middag. For å opprettholde sunn fornuft, kan du enten hevder å være en ikke-alkoholholdige eller erkjenne medisinsk begrunnelse som en unnskyldning. Dette vil la deg på kroken med lite eller minimal drinker. Bedre ennå, bringe en partner som kan drikke på dine vegne!
Etter middag, underholdning
Formelle business middag drar normalt for ganske annen gang, fordi det vil være mye sosiale snakk, noen karoake og drikker konkurranser. Mesteparten av tiden, er alle for full å nyte ytterligere underholdning etter en middag. I tillegg, hvis du har bare brukt dette partnerskapet, er du usannsynlig å bli invitert til å ytterligere etter middag underholdning.
Men når du er kjent med dem, kan du bli invitert til en Karaoke, eller en nattklubb, eller en Suana. Gjør oppmerksom på at hvis de er verten for natten, alle regninger blir plukket av dem for natten, inkludert alle underholdning. Det er uhøflig å kjempe for regningen, eller verste, dele regningene.
På samme måte, hvis du er vert for natten, du er forventet å plukke opp alle regninger for natten.
Kontroversielle spørsmål
Det er noen tabu områder i sosiale samtaler med kinesisk. Prøv å unngå disse konversasjonsemner så mye som mulig. Jeg har sett mange stygg arguements som et resultat av disse emnene:
1. Du må ikke nevne at Taiwan er en selvstendig stat eller et land.
2. Du må aldri prise japansk eller sies å være gode venner med dem
3. Du kan fordømme Mao Tse Tung, men unngå kritiserte Deng Hsiao Ping
4. Du må ikke prise Shanghai foran innfødte av Beijing og på samme måte omvendt
Annet enn det er du ganske trygt å snakke med kinesiske alt under solen!
No comments:
Post a Comment