Selv om verden business gjennomgår historiske endringer, fast det rådende syn av hva som utgjør business ledelse i fortiden. Vanligvis vise bedriftsledere lederskap som en prosess med å gi ordre. Ordet "ledelse" selv kommer fra norrønt rot betyr "å gjøre gå." Mange ledere tro at de må "tjene" folk gå ved å bestille dem til å gjøre ting.
Men dagens nye business realiteter krever nye typer lederskap, ledelse har svært lite å gjøre med å gi ordre. Organisasjoner er mer konkurransedyktige når ledere ikke gjøre andre gå, men i stedet har de andre gjøre seg gå — når ansatte er ikke pålagt å gjøre oppgaver, men i stedet er i ramme i sinnet og hjerte som de ønsker å gjøre disse aktivitetene. Som "vil" er cutting edge of konkurransedyktighet.
Ordre-ledelse i virksomheten har sine røtter i begynnelsen av den industrielle revolusjonen. "Order" kommer fra et Latin rot som betyr å ordne tråder i en veving woof. Kapteiner over revolusjonen jobbet med relativt uneducated landet folk som strømmet til sine fabrikker ved å bestille dem hvor, hvordan og når man skal arbeide. De mest effektive og praktiske produksjonsmetoder resulterte fra arbeidstakere som "bestilte" eller rangert som tråder i woof av produksjonslinjer. Raffinert og myndighet ved den viktorianske kommersielle kulturen, med sin patriarkalske makt struktur og sterk koblinger til Prussian militær organisasjon, nådd kulturen i rekkefølge-giver-lederen sin zenith i USA etter andre VERDENSKRIG.
Årene etter krigen var mange amerikanske bedrifter som havet liners plowing gjennom relativt rolig hav, deres ledere, som rutebåt kapteiner og mates, kjører ting ved får pålegg fra overordnede, å gi ordrer til underordnede og sørge for at disse ordrene ble utført.
Men i dag, med konkurranse øker dramatisk, med volum og hastighet av informasjon å multiplisere med pyramidisk strukturer for å gi ordre bedrifter sammenslåing, ledere trenger ferdigheter ikke akin til havet rutefly piloting men white-water kanopadling. Bestille ledelse grunnleggerne der myndighetslinjer er uskarpt, informasjon proliferates, markeder i rask endring, og ansatte er svært dyktige og utdannet.
En ny type lederskap, en ny visjon for lederskap er nødvendig-lederskap basert på prinsippet om at leder gjør ikke andre gå ved å bestille dem, men i stedet har dem gå ved å opprette en organisatorisk miljø der de spør seg å gå.
Denne ny ledelse er: 1. motivering. 2. Handling-basert. 3. Resultatorienterte.
Motiverende: Ledere gjøre noe viktigere enn få resultater. Men lederne kan ikke få resultater seg. De trenger folk som de leder for å få resultater. Og den beste måten for dem å få resultater er ikke å bestille dem, men å motivere dem til å ta handling som produserer resultater. Imidlertid, det engelske språket misconstrues motivasjon. Engelsk beskriver act av motivasjon som noe én person til en annen person. Ledere kan ikke motiverer noen til å gjøre noe. Vi kommuniserer – folk selv motivere. De motiverer seg. Bare kan de motivere seg. Motivasjonsfaktorer og "motivatees" er de samme. Vi deltar i den nye ledelsen når vi erkjenner at vi å motivere folk til å få resultater bare når vi setter opp et miljø der de aktivt motivere seg.
Handling-baserte: En viktig del av den nye ledelsen ligger i de to første bokstavene i ordet motivasjon. Disse bokstavene – "mo", finnes også i ordene "bevegelse", "fart", "motor," "mobile," osv. Ordene betegne handling – fysisk handling. Motivasjon er ikke hva folk mener eller føler men fysisk gjør. Å engasjere seg i den nye ledelsen, må ledere stadig være utfordrende andre til å ta fysisk handling som fører til resultater.
Resultatorientert: Motiverte folk er ubrukelig til en virksomhet. Folk ta initiativet er ubrukelige til en virksomhet. Bare de personene som får resultater er nyttige. Saken er at folk som er motiverte og ta handling er mer sannsynlig å få resultater. Ledere må ha en lidenskap for å oppnå resultater. Ikke bare resultater-men mer resultater, raskere resultater. De må gjennomsyre kulturen i deres organisasjon med en mer resultater raskere esprit.
Tydelig, mange rekkefølge ledere har en lidenskap for resultater. Men som til den nye ledelsen, hvor folk få resultater er like viktig som deres å få disse resultatene. Hvis du vil ha mer-resultater-raskere, ordre-leder krav at folk kjøre raskere i organisatoriske gerbil-hjulet. Men det er en grense for hvor raskt og hardt personer kan arbeide før de brenne. Den nye lederen, gjenkjenner imidlertid at for å oppnå flere resultater raskere på en kontinuerlig basis at folk ikke kan bare øke hastigheten, jobbe hardere, og være rett jacketed av stramt kontroller. De må etterfylle deres ånd og energi. De må tregere å utvikle og anvende kraftig prosesser, og de må utfordre andre til å føre for resultater. Den nye lederen effektivitet måles ikke så mye av sine handlinger, men av effektiviteten av ledelse-aktiviteter som han/hun utfordringer andre til å delta i.
Siste fremveksten av sammenflettede globale markeder har stimulert en ny visjon for verden handel, en visjon om en enkelt globale spillefeltet. Ledere må samsvare med sin virksomhet til kravene til denne visjonen. Men en tilsvarende ny visjon ledelse har ikke dukket opp.
Fast med en utrangerte visjon ordre ledelse, er dagens ledere ikke gripe fulle rekke muligheter før dem. Når de begynner å etablere lederskap, som ikke er ordredrevet, men er i stedet motiverende, handling-basert og resultatorientert, verden kan ikke slå en bane å deres døren, men enda viktigere, de vil slå baner til doorsteps av verden.
=============================
2005 © Filson Leadership Group, Inc. Med enerett.
=============================
No comments:
Post a Comment