Skrive en forretningsplan kan være mye hardt arbeid, eller det kan bli mye moro. En effektiv plan kan hjelpe din bedrift til storhet. En dårlig en kan føre deg ut av business. Ingen plan er som å spørre mislykkes før du begynner.
Ikke hver bedrift trenger en 200 side bundet forretningsplan. Men hver bedrift trenger for å ha noen ide om hvor de vil gå og hvordan de skal komme dit. Denne artikkelen dekker noen viktige innsikter til å skrive en forretningsplan som får din bedrift hvor du ønsker å være.
Den første fasen av noen plan er analyse. Du må ta en veldig objektive titt på en rekke faktorer som kan påvirke din virksomhet. Det er mange faktorer å vurdere, men de to store seg er konkurranse og driftsmiljøet.
La oss først ser på konkurransen. Enhver bedrift har konkurranse, selv om du tror ditt produkt eller tjeneste er unik. Hvordan er dette? Det er vel ganske enkelt egentlig, mennesker har valg å gjøre. Det mest grunnleggende valget de gjør i de fleste tilfeller er om å kjøpe hva du tilby eller men noe annet. For eksempel jeg kunne kjøpe en spillkonsoll eller jeg kunne kjøpe dagligvarer i stedet. Gjester har bare så mye penger tilgjengelig så du første oppgave er å spørre deg selv hva er min konkurranse liker og kan jeg slo dem? Jo mer forstår du din konkurranse jo mer du kan utvikle din forretningsstrategi av å være annerledes og overgått dem.
Nå la oss se på driftsmiljø. Dette er å forstå hvilke faktorer rundt ditt område av operasjonen er sannsynlig å påvirke din virksomhet ytelse. For noen selskaper dette inkluderer er ser rundt om i verden i andre tilfeller bare din lokale nabolag. Du trenger å stille spørsmål som:
Hvordan økonomien kommer?
Hva er forbrukernes tillit som?
Hvor er teknologi overskriften i min bransje?
Når besvare alle spørsmålene må du du bestemme hvordan dette kan positivt eller negativt påvirke ytelsen.
Nå vet du mer om konkurrentene og driftsmiljø er det på tide å sette noen mål. Dette er hva du ønsker å oppnå i perioden dekker en forretningsplan. Det sies at god mål er SMART. Det er spesifikke, målbare, oppnåelige, realistiske og målrettede. Her er et eksempel på et SMART mål for en hypotetisk virksomhet.
"Innen utgangen av dette året vi vil ha økt salg av produkt X av 7,5% over fjoråret."
Du kan se hvordan klart dette målet er. Det er mye lettere å oppnå høy ytelse med klare mål.
Nå må du disponere din strategi. Hvordan har du tenkt å nå deg målene? Det er her din markedsføringsplan ofte kommer som det hjelper å beskrive hvilke programmer du vil kjøre å oppnå den ønskede målene. Å fortsette eksemplet ovenfor vår strategi kan være å få distribusjon for vårt produkt i en ny stor detaljhandel kjede.
For å gjøre din strategi arbeidet du må deretter tildele passende ressurser. Visse ting må gis for å nå målet ditt. Dette kan være dollar, mennesker, utstyr, etc. Planen må ha inkludert ressurser du tildeler, og hvorfor du tror dette er tilstrekkelig for å få resultatet.
Alle forretningsplaner har også noen anslag. Dette er din grunnleggende økonomi som du planen vil levere. Er du venter fortjeneste eller tap? hvor mye?
Til slutt må du tillate for EVENTUALITETER. Ting endres hele tiden, og planen må vurdere disse muligheter på forhånd. En god måte å gjøre dette er å spørre hva om?
Hva om en ny konkurrent går inn i vårt marked?
Hva om en distributør delists vårt produkt?
Hva om renten øker?
Din analyse bør gi deg en ide om sannsynlig situasjoner. Det sparer mye stress hvis du har noen dokumenterte ideer for å håndtere dem før de blir et stort problem.
Skrive en forretningsplan er aldri perfekt, planen er på papir, og du er opererer i den virkelige verden. Men en god plan kan virkelig lede deg i riktig retning. Ta tid til å sette virkelig tenkte inn forberede din plan en over alle sikre du bruk din PLAN!
No comments:
Post a Comment