Produktivitet lider nesten alltid i tider med stor endring, fordi ansatte stress dramatisk øker på grunn av den universelle frykten for ukjent. I disse tider blir kommunikasjon viktigere enn noensinne.
Ofte ledere tror genuint de kommuniserer med ansatte når det gjelder saker som angår dem.. Dessverre, de ofte undervurdere hvor mange saker som inkluderer, for faktum er at høyeste nivå beslutninger påvirker ansatte i en eller annen måte. (Det er derfor en ny lov nylig gikk i kraft i Storbritannia tvinge arbeidsgivere å svare på ansatte spørsmål på endringer eller beslutninger som angår dem.)
Så hvordan vet du hva som er viktig for ansatte og hva jeg skal fortelle dem? Vel, du trenger å sette deg selv i posisjonen, sinnet, hjertet av ansatte – én ansatt om gangen. Hvis du var den personen, hva ville du være bekymret akkurat nå i dagens situasjon? Hva ville være viktig for deg å vite? Hva er det verste som kunne skje, og skulle du ønske å vite om det på forhånd? Hvordan ønsker du å bli fortalt?
Selvfølgelig, kan ikke du svare på disse spørsmålene selv. Du trenger innspill fra selve menneskene du prøver å forstå. Avhengig av hvor mye du kan diskutere eller hvor mye er allerede kjent, kan du spørre noen få individer hva grapevine sier, og hva folk er å bekymre deg og lurer på om.
Nå, bevæpnet med denne informasjonen, utkast svarene på spørsmålene. Selvfølgelig må de være sannferdig svar, for uærlighet er lett gjenkjennelige og vil avtale et død slag mot din kommunikasjon innsats. Deretter må de couched i termer som er klar og kompromissløs, men også hensynsfull og medfølende. Det er verdt å bruke litt tid på denne delen, mangel på engasjement i meldingen er også lett å lese og vil automatisk heve kynisme blant ansatte.
Deretter kommer formidling av informasjon. Det er, som vi alle vet, ingen mangel på kommunikasjonsteknologi i næringslivet. Men kan måten en person mottar nyheter dramatisk påvirke hvor han eller hun mener om det, så må du velge mediet veldig nøye. E-post kan bli oppfattet som kald og ufølsom i mange tilfeller, selv om det er nyttig for rutinemessig oppdateringer som ikke har følelsesmessige overtoner. Noen meldinger blir bedre uttalt, enten ved ledere til deres grupper eller ved CEO-er til hele organisasjonen.
Hvis budbringere ikke har høyt utviklet kommunikasjonsferdigheter, er det verdt engasjerende tjenester fra profesjonelle tale forfattere eller presentasjon trenere for å hjelpe dem, men være sikker på at meldingen forblir ærlige, klare og medfølende.
Og fremfor alt, følge med på løfter og forpliktelser. Ingenting slår ansatte av mer enn tomme ord, men oppriktig, omtenksom, pågående kommunikasjon kan danne grunnlaget for å bygge Ansattes engasjement når det nåværende tidspunktet uro ender.
No comments:
Post a Comment