Når tre ledende magasiner (Harvard Business Review, Business Week, og opplæring og utvikling) alle har dekker historier om talent management samme måned, er det trygt å si at du ser på et hett tema.
Talent management (rekruttering, trening, og beholde gode arbeidere) har hatt mange navn gjennom årene, men det er slett ikke ny. Mens temaet ikke er ny, hvordan vi tenker på det har utviklet seg over tid.
Så tidlig som 1800-tallet, business organisasjoner slått til universiteter for hjelp til å utvikle sine ansatte. I 1881 overtalte Joseph Wharton (co-grunnlegger av Bethlehem Steel) University of Pennsylvania å opprette et utdanningsprogram for laveregradsstudenter business. Snart etter, fulgte Dartmouth og Harvard Whartons bly.
I det tjuende århundret endret universiteter sitt fokus fra fabrikkarbeidere til ledere. Som betydningen av manuell arbeidskraft avslått, forlatt universiteter "vanskelige spørsmålene" for den teoretiske.
Som universitet svarte programmer ble mer irrelevant, business organisasjoner med bedriftens universiteter (CUs). CUs (begynner med GE i Crotonville, NY) tilbys firmaspesifikke trening som var relevant for deres selskaper virkelige verden praksis.
Opplæring av ledelsen utenfor universitet-innstillingen har blitt ganske sofistikert. I tillegg til executive MBA-programmer er både executive coaching og handling læring nå allment tilgjengelig. Executive coaching tilbyr one-on-one veiledning på mange av emosjonell intelligens eller "myk" ferdigheter. Handlingen læring er utviklet for å tillate ledelsen å arbeide med ekte problemer og lære samtidig.
Så hva er problemet Mike? Hvis organisatoriske læring har blitt mer sofistikert, ikke selskaper mer lønnsomt? Ikke nødvendigvis. Disse sofistikerte treningsprogrammer er dyrt. Vet vi ROI (return on investment) for disse massive investeringer av tid og penger?
Også overse mange selskaper det faktum at trening er bare en del av effektive talent management. Talent management inneholder også rekruttering og oppbevaring.
Er din bedrift training de rette personene? Opplæring feil personer er en sløsing med begrenset organisatoriske ressurser. Etter du har trent de riktige personene, kan du beholde dem? Hvis ikke, du er bare trening gode mennesker for konkurrentene.
Under min konsulentarbeid, har jeg ofte mistanke om at de fleste bedrifter ikke håndterer talent management effektivt. En siste Society for Human Resource Management (SHRM) studie bekreftet mine mistanker. SHRM funnet at bare 49% av HR fagfolk mener deres organisasjoner effektivt identifisere høyt potensial ansatte. Det betyr at 51% av bedriftene er å kaste bort en masse tid og penger.
Er din organisasjoner del av de 49%, eller 51%?
No comments:
Post a Comment