Analyse av sterke sider, svakheter, muligheter og trusler (SWOT) om en virksomhet er et veletablert verktøy som er mye brukt av akademikere, konsulenter og rådgivere. Selv om det er et enkelt konsept, slite bedriftseiere ofte når du prøver å bruke det fordi det er så bredt. Det er vanskelig å bestemme hvor du skal begynne, hvilke spørsmål for å spørre, og hvor å fokusere. De åpenbare problemene få oppmerksomhet, mens mange andre viktige saker blir oversett. SWOT-analyse er et flott verktøy, men dens effektiv bruk krever ekstra struktur.
Styrker og svakheter knyttet til interne faktorer, mens muligheter og trusler dekke eksterne seg. De interne faktorene kan deles inn i fem kategorier: ledelse, arbeidsstyrke, salg og markedsføring, operasjoner, og finansielle. De eksterne faktorene er også delt inn i fem kategorier: trusselen om nyetableringer, forhandlingsmakt av leverandører, forhandlingsmakt kunder, trusselen om rivalisering fra konkurrenter, og trusselen om substitusjon.
Slik tilnærming analysen på en strukturert måte, kan du forberede en sjekkliste med kategoriene som er nevnt ovenfor. Identifisere faktorer innenfor hver kategori som er viktige for bedriften. Under behandling for eksempel er en stor svakhet for praktisk talt alle småbedrifter stole for tungt på eieren. Hva ville skje med virksomheten hvis noe skjedde med eieren? I kategorien arbeidsstyrke kan en faktor være ansatt og tilgjengeligheten av nyansatte. Trusselen om nye aktører kan omfatte muligheten for en stor boks-forhandler åpning i nærheten din virksomhet. Forhandlingsmakt av leverandører og kunder kategoriene bør vurdere muligheten for å miste en stor leverandør eller kunde. Komme opp med flere faktorer for hver kategori å fullføre kontrollisten. Det er viktig at du ikke prøver å rangere eller løse hver utgave som du identifisere dem. Hvis du gjør, du vil få bogged ned på hver faktor og aldri fullfører analysen.
Når sjekklisten er fullført, bør du klassifisere hver faktor basert på dens betydning for din bedrift. Bruke en alfabetisk skala fra A til E, der A = svært viktig, B = viktig, C = noen betydning, D = liten betydning og E = ikke viktig. Neste rate hver faktor basert på ferdigheter (intern) eller sikkerhetsproblemet (ekstern). Bruk en numerisk skala fra 1 til 5, hvor 1 = svært dyktige eller ikke er sårbar, 2 = dyktigere eller lite sikkerhetsproblemet, 3 = gjennomsnittlig ferdigheter eller noe sikkerhetsproblem, 4 = dårlig ferdigheter eller sårbare, og 5 = mangelfull eller svært sårbare.
Faktorer med laveste brev og flest (A5) er den største svakheter eller trusler. De med lavest brev og laveste nummeret (A1) er den største styrker eller salgsmuligheter.
Ved hjelp av denne strukturert tilnærming gjør en SWOT-analyse mulig og praktisk for enhver liten bedrift. Du må bruke denne informasjonen til å iverksette tiltak for å gjøre denne prosessen verdt. Arbeide for å løse de verste problemene først, forberede for de største risikoene, dra nytte av de beste mulighetene og bygge din sekundære styrker.
No comments:
Post a Comment