Tuesday, February 26, 2013

Du er effektiv, er vi effektive

Enhver leder ønsker sin organisasjon å være effektive. Enhver leder innser organisatoriske effektiviteten avhenger av effektiviteten av individer. Derfor er det avgjørende å huske hva som er nødvendig for å gjøre en person effektiv ikke (bare for underordnede, men lederen seg).


Vi har lært (eller burde ha lært) at unrelenting 24/7 stasjonen mot et mål blir telleren-produktiv på et tidspunkt. Så tidlig som i 1908, vist Yerkes Dodson kurven forholdet mellom ytelse og stress. Utgangspunktet, øke økende nivåer av stress ytelsen (effektivitet). Men, ytterligere økning i stressnivå føre til en plateauing av effektivitet. Og, hvis stressnivå fortsetter å øke, ytelse begynner å avta raskt. Ekstremt og/eller konsekvent høye nivåer av stress påvirker våre ytelse og effektivitet, og til slutt vår helse.


National Institute for Occupational Safety og helse (NIOSH) rapporterer noen urovekkende funn om stress på arbeidsplassen. NIOSH fant at "40% av alle arbeidstakere føler overarbeidet, presset og presset til punktet av angst, depresjon og sykdom" (Harvard Business Review, November 2005, side 53). Åpenbart, disse arbeiderne ikke kommer til å være svært effektive.


Så, hva er en frustrert, stresset ut manager å gjøre? Først, lederen må søke noen grunnleggende effektiviteten prinsipper til hans/hennes egne arbeidsrutiner.


Mye kan læres av en kort gjennomgang av Dr. Herbert Bensons arbeid. Professor Benson, av Harvard Medical School, har brukt 35 år drive forskning i nevrovitenskap og stress.


Det var Bensons bestselgende 1975 bok, "The avslapning respons," som først beskrevet fordelene ved å bruke teknikker som mekling til bedriftsledere. Hans beskrivelser av stress og avslapning på fysiologisk nivå var ganske overbevisende.


Benson anbefaler i utgangspunktet en tre-trinns prosess for å maksimere våre effektiviteten. Først, slite kraftig med problemet. Dette trinnet innebærer det harde arbeidet til datainnsamling og problemanalyse. Stressnivået vil til slutt nå et punkt der effektiviteten Flyer og begynner å avta. Tid for trinn to!


Trinn to innebærer "gå bort" fra problemet. Det er tid til å gjøre noe helt annet. Det er på tide å slappe av på en måte som passer best for deg (gå til kunstgalleriet, få en massasje, "sove på det," lytte til beroligende musikk, dele et måltid med en gammel venn). Du kan gjøre hva du vil gjøre. Men, er her hva du ikke kan gjøre:


* fortsette å analysere problemet
* fortsette å kontrollere situasjonen
* fortsette din tilknytning til problemet


Under trinn må to du frigjøre!


Trinn tre er "breakout" skritt. Etter at du har uthvilt og forynget, kommer du tilbake til problemet med fornyet styrke, kreativitet og innsikt.


Hvis du vil vite mer om denne "breakout" nivå av effektivitet, jeg anbefaler Bensons siste bok, The Breakout prinsippet (2003, med William Proctor) og Csikszentmihalyis klassiske bestselger, Flow: The psykologi av Optimal opplevelse (1990).

No comments:

Post a Comment