Sunday, January 27, 2013

Passiv, fokusert innvendig organisasjon

I en fersk artikkel i Harvard Business Review (HBR) beskrevet tre forfatterne (Neilson Pasternack og Van Nuys) hva de kalte den "passiv-aggressiv organisasjonen." Mens vi er alle kjent med begrepet den passiv-aggressive enkelt, kvalifiserer hva forfatterne beskrevet i artikkelen ikke som passiv-aggressiv.


Selv om jeg er uenig med deres passiv-aggressiv betegnelse, tre forfatterne peke ut en veldig alvorlig organisatorisk problem. De beskriver en organisasjon hvor konflikten er sjeldne, konsensus er lett å nå, og problemer er allernådigst oversett (et "lykkelig" sted).


Det forfatterne beskriver er hva jeg kaller en "Passive, innvendig fokusert" organisasjon. Det er en alvorlig diagnose fordi denne typen organisasjon ikke har lenge å leve. Denne organisasjonen vil snart miste noe håp om å svare raskt på endringer i markedet. De vanligvis er passive og innvendig fokusert før de er nær døden. Men som du kan forestille deg, de dø ikke lykkelig.


Selvfølgelig, det er viktig for organisatoriske medlemmer til å behandle hverandre på en respektfull måte, men profesjonalitet krever også "ryggraden" for å ta et standpunkt. Faktisk, har jeg blitt kalt inn flere organisasjoner som hevdet å ha en konflikten problem. Etter data innsamling og diagnose, jeg sa ledere at deres problem var at de ikke har nok konflikt. De trengte å hisse opp noen debatt!


Bor i en "lykkelig verden" er egnet for barn og Smurfene. Men, en svært effektiv organisasjon krever sunn uenighet. Passivt akseptere status quo fører til selvtilfredshet. Avhør status quo fører til innovasjon.


Selvfølgelig, bekymring for innstillingene og arbeidsvaner ansatte har sin plass, men det må være balansert med kravene til markedet. Til slutt, fornøyde kunder er viktigere enn fornøyde ansatte. Hvis kundene ikke er fornøyd, vil til slutt ansatte være veldig misfornøyd. De vil være ute av arbeid!


I passiv, fokusert innvendig organisasjoner flere ting som kan gjøres. Først, i samsvar med insentiver til ytelse. Andre, gjenkjenne doers, ikke "gode ole gutter (eller jenter)." Tredje, opprette målbare mål. Fjerde, bringe i utenforstående som kan riste opp status quo. Femte, inviterer (eller kreve) debatt i møter. Sjette, aktivt oppfordre kundeklager og bekymringer.


Det er bare et spørsmål om tid før passiv, innvendig fokusert organisasjoner oppleve økonomiske vanskeligheter. Ikke vent, handle nå!


Er din organisasjoner "happy" men ikke produktiv?

No comments:

Post a Comment