Del to av Lage veldefinerte prosesser
Series
Part One: http://www.bizmanualz.com/articles/02-08-05_Process_Improvement.html?src=ART83
Neste uke: Implementering
Sist uke reiste vi spørsmålet: hvordan vet du hvor du skal begynne? Hvordan kan du identifisere et gap i en av bedriftens kjerneprosesser?
Svaret: Følg pengene sti ...
Men hvordan følger du gjøre penger løypa, og hva vil det bety for din bedrift? Å svare på dette, la oss se på fem trinnene for å identifisere dine kjerneprosesser og eventuelle behov for endring.
Trinn 1: Definer din forretningsmodell
Følgende spørsmål kan høres veldig basic, men bør du først spørre deg selv: hva virksomheten er jeg i? Du spør dette fordi du ønsker å følge pengene sti: å identifisere hvordan akkurat du tjene inntekter og fra hvor som inntektene kommer. Og dette definerer også din forretningsmodell, som angir hvordan du tjene penger. Ved å undersøke din forretningsmodell (inkludert misjon og visjon statements), ser du ikke bare hvordan du kan tjene penger, men også hvordan du skal tjene penger. Med andre ord, hva bør skje i din virksomhet for å øke inntektene - men ikke er, og hvorfor?
Trinn 2: Opprett en prosess Kart
Når du har sett på din forretningsmodell, fortsette å følge pengene sti og identifisere bedriftens kjerneprosesser i kontanter til kontanter syklus. Ved å gjøre dette kan du se hvilke prosesser som er mest kritiske til den totale suksessen av virksomheten din.
Deretter kobler du kjerneprosesser i en prosess kartet. Link leverandører, innganger, utganger og kunder sammen for å se den totale cash conversion syklus. La oss se på et høyt nivå prosess kartet.
din bedrift å øke inntektene - men er ikke og hvorfor?Trinn 2: Opprett en prosess Kart
Når du har sett på din forretningsmodell, fortsette å følge pengene sti og identifisere bedriftens kjerneprosesser i kontanter til kontanter syklus. Ved å gjøre dette kan du se hvilke prosesser som er mest kritiske til den totale suksessen av virksomheten din.
Deretter kobler du kjerneprosesser i en prosess kartet. Link leverandører, innganger, utganger og kunder sammen for å se den totale cash conversion syklus. La oss se på et høyt nivå prosess kartet.
Her har vi hele virksomheten syklus av et typisk selskap som bruker SIPOC metoden, som forbinder Leverandører til Innganger til Prosesser for å utganger til kundene. For å illustrere, renner en typisk prosess kart som følger fra venstre til høyre: a Leverandør forbinder innspill kjøpe med prosessen av inventar og til Output salg, som deretter koblet til Kunden. Derfra renner den syklusen også tilbake fra høyre til venstre: Kunden forbinder Output kundefordringer til prosessen av produksjon til Input leverandørgjeld og til slutt til leverandøren.
Med denne kan du se avdelingene gjennom hvilke kontantstrømmer. Og når du identifisere og bryte ned bedriftens kjerneprosesser, er du nærmere svare på spørsmålet: Hvilken prosess begynner jeg gjøre for å forbedre?
Trinn 3: Undersøke Financial Statements
Nå fortsetter langs penger stien ved å se på regnskapet, herunder balansen, resultatregnskapet og kontantstrømoppstillingen. Din regnskapet viser hvor pengene hopet seg opp, liksom som en lek bilde av hva din hastighet er for øyeblikket.
s.Her har vi hele virksomheten syklus av et typisk selskap som bruker SIPOC metoden, som forbinder Leverandører til Innganger til Prosesser for å utganger til kundene. For å illustrere, renner en typisk prosess kart som følger fra venstre til høyre: a Leverandør forbinder innspill kjøpe med prosessen av inventar og til Output salg, som deretter koblet til Kunden. Derfra renner den syklusen også tilbake fra høyre til venstre: Kunden forbinder Output kundefordringer til prosessen av produksjon til Input leverandørgjeld og til slutt til leverandøren.
Med denne kan du se avdelingene gjennom hvilke kontantstrømmer. Og når du identifisere og bryte ned bedriftens kjerneprosesser, er du nærmere svare på spørsmålet: Hvilken prosess begynner jeg gjøre for å forbedre?
Trinn 3: Undersøke Financial Statements
Nå fortsetter langs penger stien ved å se på regnskapet, herunder balansen, resultatregnskapet og kontantstrømoppstillingen. Din regnskapet viser hvor pengene hopet seg opp, liksom som en lek bilde av hva din hastighet er for øyeblikket.
For eksempel i en produksjonsbedrift, kan du avgjøre om det er lang ventetid mellom salg eller lange leveringstider - som begge er tydelige på lager. Og inventar (som sett i regnskapet) viser også effekten av tid - og om prosessen hastighet (dvs. en langsom prosess i konverteringen syklusen som forårsaker lede lenge og vente ganger) forårsaker et hoper seg opp i regnskapet. Spør deg selv: "er mine prosesser raske nok til å gjøre mine kunder fornøyde?"
Trinn 4: Sett Velocity
Velocity er hastigheten som systemet er i drift i dag f.eks varene levert på tid og lydhørhet overfor bestillinger. Å designe en effektiv prosess, vil du trenger å vite settet hastighet som organisasjonen trenger for å opprettholde god kundetilfredshet. Hvis inventar prosess har en lang syklus tid, begynner med råmaterialer og slutter med kunden, da dette kan være en indikasjon på lav hastighet. Kundene setter tempo, og de vil fortelle deg om hastigheten på produktet behandlingstid er tilstrekkelig. Og så selskapene trenger for å beregne hva det tempoet er å gjøre kundene fornøyde.
Leverandør.Med denne kan du se avdelingene gjennom hvilke kontantstrømmer. Og når du identifisere og bryte ned bedriftens kjerneprosesser, er du nærmere svare på spørsmålet: Hvilken prosess begynner jeg gjøre for å forbedre?
Trinn 3: Undersøke Financial Statements
Nå fortsetter langs penger stien ved å se på regnskapet, herunder balansen, resultatregnskapet og kontantstrømoppstillingen. Din regnskapet viser hvor pengene hopet seg opp, liksom som en lek bilde av hva din hastighet er for øyeblikket.
For eksempel i en produksjonsbedrift, kan du avgjøre om det er lang ventetid mellom salg eller lange leveringstider - som begge er tydelige på lager. Og inventar (som sett i regnskapet) viser også effekten av tid - og om prosessen hastighet (dvs. en langsom prosess i konverteringen syklusen som forårsaker lede lenge og vente ganger) forårsaker et hoper seg opp i regnskapet. Spør deg selv: "er mine prosesser raske nok til å gjøre mine kunder fornøyde?"
Trinn 4: Sett Velocity
Velocity er hastigheten som systemet er i drift i dag f.eks varene levert på tid og lydhørhet overfor bestillinger. Å designe en effektiv prosess, vil du trenger å vite settet hastighet som organisasjonen trenger for å opprettholde god kundetilfredshet. Hvis inventar prosess har en lang syklus tid, begynner med råmaterialer og slutter med kunden, da dette kan være en indikasjon på lav hastighet. Kundene setter tempo, og de vil fortelle deg om hastigheten på produktet behandlingstid er tilstrekkelig. Og så selskapene trenger for å beregne hva det tempoet er å gjøre kundene fornøyde.
Trinn 5: Bestem Leverage
Det siste elementet i følge penger stien er å gjennomgå utnytte - som prosessforbedring vil skape den sterkeste avkastning på investeringen (ROI)? Husk både tid og penger, og bestemme hvilken prosess ineffektivitet er forbruke alt av kontanter din. Hvorfor er denne prosessen spiser bort pengene dine, og bør det være? Men husk også element av risiko: hva vil skje hvis jeg gjør en endring, og hva som vil skje hvis jeg gjør noen endring?
For å måle avkastningen behov, undersøke de fem delene vi har diskutert så langt: din forretningsmodell, prosesskart, din årsregnskapet, hastighet og innflytelse til å gjøre kundene fornøyde. Besvare disse fem spørsmålene, og du bør vite hvor du skal begynne.
La oss se på et eksempel i lek ...
No comments:
Post a Comment